چکیده:
در عصر داناییمحوری، نوآوری به یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی سازمانهای پیشرو تبدیل شده است. از اینرو این سازمانها تلاش میکنند برای حفظ جایگاه رقابتی خود عملکرد نوآورانه خود را توسعه دهند. یکی از روشهای موثر در این زمینه اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش در سازمان است. در این راستا پژوهش حاضر به این مسئله اساسی میپردازد که اقدامات مدیریت دانش چگونه میتوانند به توسعه عملکرد نوآورانه سازمان کمک کنند. برای بررسی این موضوع تأثیر سه مرحله اصلی از فرایند مدیریت دانش (یعنی خلق دانش، تسهیم دانش و کاربرد دانش) بر دو نوع نوآوری سازمانی (نوآوری اجرایی، نوآوری در فرایند) بررسی میشود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن نیز شامل 270 نفر مدیران و کارشناسان سازمان نمونه است که با نمونهگیری تصادفی انجام شده 150 نفر آنها بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اقدامات مدیریت دانش با هر دو بعد بررسی شده از نوآوری سازمانی رابطهای معنادار و مثبت دارند و اجرای اثربخش اقدامات مدیریت دانش در سازمان به توسعه هرچه بیشتر نوآوری در سازمانهای امنیتی کمک میکنند. بر این مبنا پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
بررسي متون موجود در اين زمينه نشان ميدهد پژوهش هاي بسياري براي درک رابطه بين مديريت دانش و نوآوري در سازمان انجام شده است .
هر چند تأثير اقدامات مديريت دانش بر توسعه نوآوري سازماني مورد تاييد انديشمندان اين حوزه قرار گرفته است ، پژوهش هاي تجربي اندکي در اين حوزه انجام شده و متون موجود در اين زمينه از غناي کافي برخوردار نيستند.
مسئله اصلي که در اين پژوهش مورد بررسي قرار ميگيرد اين است که مديريت دانش چگونه و تا چه ميزان ميتواند انجام نوآوري سازماني در سازمان هاي امنيتي را تسهيل کند و در صورت تأييد چنين رابطه اي، چگونه ميتوان با اجراي موثر اقدامات مديريت دانش ، نوآوري سازماني توسعه داد؟ مروري بر مباني نظري در اين بخش به منظور رسيدن به مبنايي معتبر و قابل اتکا براي تبيين تـأثير مـديريت دانـش بـر نوآوري سازماني، ادبيات موجود در رابطه با مديريت دانـش (بـا تأکيـد بـر خلـق و تسـهيم و کـاربرد دانش ) و نوآوري سازماني پرداخته ميشود.
مديريت دانش به فرايند نظام مند و منسجم هماهنگ سـازي فعاليـت هـاي گسـترده سازمان شامل کسب ، خلق ، ذخيره سازي، تسهيم ، و کاربرد دانـش بـه وسـيله افـراد و گـروه هـا جهـت دست يابي به اهداف سازماني اشاره دارد (راستوگي، به نقل از منوريان و عسگري، ١٩٤:٢٠٠٠).
نمودار شماره ١- مدل مفهومي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) بر مبناي متون مرور شده در اين پژوهش فرضيه هاي زير مورد بررسي قرار گرفته اند: فرضيه اصلي: اقدامات مديريت دانش بر عملکرد نوآورانه سازمان تأثيري مثبت و معنادار دارد.
, (2002) examining the link between knowledge management practices and types of innovation, Journal of Intellectual Capital, 3, pp: 22-210.