چکیده:
مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان، نوعی سنجش نظام یافته و دایمی از چگونگی انجام وظایف وابسته به شغل، به منظور شناسایی نقاط ضروری برای رشد و بهبود منابع انسانی است. بدیهی است روشهایی که برای ارزیابی عملکرد کارکنان در سطوح مختلف سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد باید متفاوت باشد. این تفاوت به علت گوناگونی نیمرخ شغلی و اهداف در سطوح مختلف سازمانی است. بنابراین اگر روش مورد استفاده جهت ارزیابیعملکرد کارکنان نتواند اثربخشی خود را نشان دهد، ارزش خود را از دست خواهد داد. این تحقیق به دنبال یافتن بهترین روش ارزیابیعملکرد در سطح کارکنان شرکت ساپکو است؛ همچنین به دنبال آن روشهای ارزیابی عملکرد در سطح کارکنان شرکت ساپکو با توجه به پنج عامل ویژگیهای ارزیاب، ویژگیهای ارزیابی شونده، فرایند ارزیابی، ابزار ارزیابی و پیامدهای ارزیابی، اولویتبندی شدهاند. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه بازیگران فرایندهای ارزیابیعملکرد کارکنان در شرکت ساپکو میباشد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای مقیاسدار و زوجی و مصاحبههای ساختمند انجام شده و برای تحلیل دادهها از روش تاپسیس فازی و ANP استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که روش مدیریتبرمبنای هدف و رتبهبندیثابت بالاترین اولویت را جهت ارزیابیعملکرد کارکنان در شرکت ساپکو دارا هستند.
خلاصه ماشینی:
com٠ مقدمه اکثر نظريه پردازان مديريت منابع انساني معتقدند که سازمان ها پيش از هر تصميم گيري مهم نظير ارتقا، افزايش حقوق و دستمزد، جابجايي، انتصاب و اخراج ، بايد کارکنان خود را ارزيابي کنند و بر اساس معيارهايي مناسب ، عملکرد، استعدادها، تواناييهاي بالقوه و اثربخشي آنان را مورد سنجش قرار دهند زيرا براي بقا، رشد و پويايي سازمان و تحقق اهداف آن ، نقش منابع انسانيِ خلاق ، مبتکر، متعهد و توانمند از اهميتي حياتي و جايگاهي ويژه برخوردار است (دعايي، ١٣٧٤: ٥٨).
در ادامه شرح مختصري از روش هاي ارزيابي عملکرد آينده نگر مورد استفاده در اين تحقيق ارائه شده است : 5 ارزيابي ٣٦٠ درجه اي اولين بار در سال ١٩٦٧، شخصي به نام لاولر عنوان نمود که ارزيابي بر مبناي اطلاعات به دست آمده از يک منبع ، تمامي اطلاعات کافي را براي ارزشيابي عملکرد يک فرد فراهم نمي آورد و مشکلات عملکرد تنها در سايه استفاده از اطلاعات چندگانه مقدور خواهد بود.
نظر به اين که نتايج اين تحقيق ميتواند براي بهبود نگرش مديران واحد منابع انساني نسبت به کاربرد روش هاي ارزيابي عملکرد کارکنان در سازمان و مخصوصاً در واحد خود کمک فراواني نمايد، بنابراين تحقيق حاضر از نوع کاربردي است و به اين دليل که به بررسي وضع موجود (هر آنچه که هست ) پرداخته ميشود و اطلاعات و داده ها به صورت ميداني با استفاده از ابزارهاي پرسشنامه ، مصاحبه هاي ساختمند و مرور مستندات موجود در شرکت ساپکو جمع آوري گرديده است .
با توجه به نتايج حاصل از اين تحقيق ، دو روش مديريت بر مبناي هدف و رتبه بندي ثابت رفتاري بهترين روش براي ارزيابي عملکرد کارکنان در شرکت ساپکو شناخته شده است .