چکیده:
امروزه در فضای ابر رقابتی، تسهیم دانش میان کارکنان سازمان نه یک گزینه، بلکه نوعی ضرورت استراتژیک است. هدف این مقاله آزمون اثرات انگیزه درونی و بیرونی کارشناسان موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی در انتقال دانش است. این تحقیق از نظر هدف شناختی یک تحقیق کاربردی و از نظر روششناختی یک تحقیق توصیفی-میدانی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 100 نفر از کارشناسان موسسه مذکور بود که با توجه به جدول مورگان نمونه آماری 80 نفره به روش تصادفی نظاممند انتخاب و پرسشنامهها میان آنان توزیع شد. برای سنجش روایی محتوایی پرسشنامه، از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج تحقیق مبتنی بر تحلیل رگرسیون خطی نشان میدهد که انگیزه درونی افراد در انتقال دانش میان کارشناسان نقش کلیدی داشته و انگیزه بیرونی در انتقال دانش معنادار نیست. از اینرو، برای تسهیل در فرایند انتقال دانش میان کارشناسان، ضروری است برای تأمین حس استقلال در افراد، ارتقای اعتماد به نفس در آنان، ترویج فرهنگ صداقت، و ایجاد حس عضویت در سازمان، سازوکارهای لازم طراحی و به اجرا گذاشته شوند.
خلاصه ماشینی:
براي اينکه سازمان در امر تسهيم دانش موفق باشد، بايد عوامل مختلفي را مد نظر 1- Matzler, Renzl, Muller, and Herting 2- Berkes 3- Jasimuddin 4- Knowledge sharing قرار دهد.
1- Hendriks 2- Perry and Porter 3- Ryan and Deci 4- Davenport and Klahr 5- Nonaka and Takeuchi 6- Lang در فضاي ابر رقابتي عصر اطلاعات، سازمانها ياد گرفته اند که براي انجام مؤثر امور، لازم است سازوکارهايي را براي تسهيم دانش بين کارشناسان طراحي و به اجرا بگذارند.
اگرچه مباني نظري اهميت انگيزش دروني و بيروني را مشخص کرده است ، اما تحقيقات بسيار اندکي تمايز بين عوامل انگيزشي داخلي و خارجي را بر رفتار انتقال دانش کارکنان 1- Brookes, Morton, Dainty, and Burns 2- Chi Pie 3- Richter and Niewiem 4- Fugate, Stank, and Mentzer 5- Cruz, Pe´rez, and Cantero 6- Matzler, Renzl, Muller, and Herting مورد بررسي قرار نداده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٤- مدل تار عنکبوتي انتقال دانش در موسسه پاسخ دهي به پرسش هاي پژوهش مستلزم تعيين سطح انگيزش افراد براي انتقال دانش ، شناخت ميزان انتقال دانش بين فردي، و تبيين معادله ساختاري انتقال دانش است که ذيلاً به آنها اشاره ميشود: سوال اول: انگيزه دروني و بيروني در ميان کارکنان موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي براي انتقال دانش در چه سطحي است ؟ براي پاسخ به پرسش اول، فرضيه آماري زير مطرح و آزمون t تک نمونه اي براي تحليل دادهها به کار گرفته شد که نتايج آن در جدول ١ منعکس شده است .