چکیده:
موضوع این تحقیق مطالعۀ تطبیقی حقوق گفتمانهای حقوق زن در ایران و سوئد است. پرسش اصلی مقاله درباب بررسی مقایسهای حقوق زن در ایران و سوئد با مورد پژوهی سقط جنین است. فرضیۀ پژوهش بر آن بوده که نگاه تک سویه و ماتریالیستی گفتمان غالب فمینیسم غربی و بازتاب آن در نظام حقوقی سوئد با تقلیل زن به بُعد جسمی و وجه بدنی یا تنانه در تقابل با نگاههای وحیانی مانند فقه شیعه قرار میگیرد که انسان را در دو بُعد جسم و جان در نظر میگیرند که در نظامهای تقنینی متجلی میشود. لذا این نقطۀ عزیمتهای متفاوت نتایج متعارضی ایجاد میکند که دو پارادایم مختلف را خلق میکند. نتایج پژوهش نشان میدهد که اصولاً رواج و رونق بحث آزادی مطلق زنان در کشورهایی مانند سوئد ناشی از غلبۀ تئوریهای «آزادی انتخاب» بوده که با نگاهی شیواره به جهان بر آزادی مطلق «بدن» تاکید دارند، و در مقابل گفتمانهای الهی در نظام حقوقی کشوری مانند ایران برآمده از دوگانۀ «حق/تکلیف» است که تداوم یک نگاهی الهی به هستی انسان است لذا نمیتوان قائل بر آزادی مطلق و لجام گسیخته باشد. روش جمع آوری دادهها اسنادی و کتابخانهای و رویکرد مقاله توصیفی و تحلیلی است.
The subject of this study is a comparative study of women's rights discourses in Iran and Sweden. The main question of the article is about the comparative study of women's rights in Iran and Sweden with the case study of abortion. The research hypothesis was that the one-sided and materialist view of the dominant discourse of Western feminism and its reflection in the Swedish legal system by reducing women to the physical dimension and body or body is in contrast to revelatory views such as Shiite jurisprudence that puts man in two body dimensions. And John is considered to be manifested in legislative systems. Thus, this point of departure creates conflicting results that create two different paradigms. The results show that the prevalence of women's absolute freedom in countries such as Sweden is due to the dominance of "freedom of choice" theories that emphasize the absolute freedom of "body" with a worldview, and in contrast to the divine discourses in the legal system. Like Iran, it arises from the duality of "right / duty" which is the continuation of a divine view of human existence, so it cannot be considered absolute and unbridled freedom. The method of data collection is documentary and library and the approach of the article is descriptive and analytical.
خلاصه ماشینی:
کلیدواژه : فمینیسم ، حقوق زنان ، سقط جنین ، آزادی، اسلام ، حق ، سوئد تاریخ دریافت ١٣٩٩/٠٢/٠٦ تاریخ تأیید ١٣٩٩/٠٥/٠٨ این مقاله برگرفته از رساله دکتری آقای حمیدرضا مروتی می باشد مقدمه تحولات اجتماعی و سیاسی و تکنولوژیک ، موجب تغییرات کمی و کیفی در روابط انسان ها میشوند و متعاقبا میتوانند موضوعات جدید و مستحدثی را ایجاد کنند؛ کما اینکه با تغییر نقش های اجتماعی و تقسیم کارهای جدید که موجب افزایش ظهور اجتماعی زن در عرصۀ حیات جمعی شده ، بحث های مرتبط با حقوق زنان را در کانون توجهات جوامع قرار داده شده است .
از همین رو، هنگام بحث از موضوعی مانند حق زنان و منازعات اجتماعی-سیاسی پیرامون آن ، که در نهایت در نظام قانونی-حقوقی یک کشور بازتاب پیدا میکند، میتوان این پرسش اساسی و بنیادین را به پیش نهاد که با کدامین درک از انسان این نگاه در آن جامعه خاص رایج شده است ؟ لذا برای فهم گفتمان حاکم بر نظام حقوق زن در اسلام باید به بنیادهای انسانشناختی آن بازگشت .
جایگاهی خاص و ویژه داشته و گفتمان انقلاب اسلامی با عنایت به مبانی فکری مترقی اندیشۀ شیعه توجهی جدی به زن داشته و به او شأنیت خاصی بخشیده تا جایی که در مقدمۀ قانون اساسی یک سرفصل را به موضوع زن اختصاص داده است : «در ایجاد بنیادهای اجتماعی اسلامی، نیروهای انسانی که تاکنون در خدمت استثمار همه جانبه خارجی بودند هویت اصلی و حقوق انسانی خود را باز مییابند و در این بازیابی طبیعی است که زنان به دلیل ستم بیشتری که تاکنون از نظام طاغوتی متحمل شده اند استیفای حقوق آنان بیشتر خواهد بود.