چکیده:
آموزش الکترونیکی و امکان برگزاری کلاس درس در خانه، فرصتی بی بدیل برای رویارویی با تعطیلات
اضطراری و محدودیت های آموزش حضوری، تحقق آرمان آموزش برای همه و زمینه سازی برای توسعه
پایدار و متوازن در کشور است. پژوهش حاضر با هدف، تحلیل و ادراک تجربه زیسته معلمان از تنگناها و
راهبردهای به کارگیری شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد) در تدریس و یادگیری دانش آموزان در
تعطیلات اضطراری دوران شیوع کرونا انجام شده است. هدف این پژوهش مطالعه زمینه ها و عوامل
خلاقیت در تدریس معلمان خلاق مقطع ابتدایی در شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) بود. نتایج پژوهش
حاکی از آن بود که خلاقیت در تدریس معلمان در برنامه شاد را می توان متاثر از سه دسته از عوامل مشتمل
بر عوامل فردی (تجربه و تحصیلات، علاقه و انگیزه، وجدانکاری) عوامل فرهنگی (توجه به تعارض محتوا
با نیاز دانشآموزان مناطق مختلف و توجه به محدودیت های فرهنگی در بعضی خانوادهها) و عوامل اداری
(زیرساختهای برنامه شاد، مدیر مدرسه و همکاران) دانست. بدین منظور با بهرهگیری از روش کیفی و با
رویکرد پدیدارشناسی به شناسایی و بازنمایی پدیده مورد بررسی پرداخته شد. دادهها با استفاده از
نمونه گیری هدفمند و مصاحبه عمیق نیمهساختار یافته با هجده نفر از معلمان فعال در پلتفرم شاد گردآوری
شد و با روش ون منون (٢٠٠١) تحلیل گردید. در چهاردهمین مصاحبه، اشباع نظری داده ها حاصل شد.
اما، به منظور اعتباربخشی یافته ها، مصاحبه ها تا هجدهمین نفر ادامه یافت. تحلیل داده های حاصل از
مصاحبه ها، منجر به شناسایی دو مقوله اصلی (تنگناها و راهبردها) و نوزده مضمون اصلی گردید. تنگناهای
سامانه شاد در دو مقوله اصلی «مربوط به معلمان» و «مربوط به دانشآموزان و والدین» شناسایی شدند. در
پایان میتوان چنین نتیجه گیری کرد که به کارگیری پلتفرم شاد در تدریس و یادگیری دانشآموزان هنوز
دارای تنگناهای متعدد و متفاوتی است و تا رسیدن به وضعیت مطلوب، فاصله دوچندانی داشته و بهبود
کیفیت آن مستلزم نگاه متولیان و دوری از طرز تلقی آموزش موقت، پارهوقت و درجه دوم به این قبیل
آموزش ها است.
خلاصه ماشینی:
اتصال به اينترنت با استفاده از گوشي هوشمند براي جستجوي اطلاعات و تمرينات درسي و نيز استفاده از شبکه هاي اجتماعي بيشترين ميزان استفاده را ميان معلمان و دانش آموزان داشت ؛ ناگفته نماند نرم افزارهايي وجود دارند که امکان تدريس آنلاين يا مدرسه آنلاين يا همان کلاس هاي مجازي را فراهم ميکنند برخي از اين نرم افزارها رايگان و برخي ديگر مستلزم پرداخت هزينه هستند که ميتوان با استفاده از آنها تدريس يک درس را طراحي کرد.
شبکه شاد، پيشرفت و يادگيري دانش آموزان / ٩ تکنولوژي بالا-تماس پايين (HIGHT TEACH-LOW TOUCH) ارتباط ناچيز با معلمان و به کارگيري گسترده از آموزش مبتني بر اينترنت ، ماژول هاي محاوره اي و محتواي درسي مشخصه ي اين روش ميباشد.
تکنولوژي بالا –تماس بالا (MODERATE TEACH-HIGHT TOUCH) مشخصه ي اين روش استفاده وسيع از حضور استادان و فرهنگيان و استفاده بسيار زياد از منابع آموزشي، پهناي باند وسيع و محتواي درسي با ساختار مناسب در يک کلاس مجازي با فناوري پيشرفته و استفاده از تکنولوژي ويدئو، صداي واقعي و امکانات چند رسانه اي است که امکان دسترسيبه استاد از طريق آيدي در ١٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره هجدهم ، زمستان ١٣٩٩ * * * * * شبکه هاي اجتماعي و نيز رايانامه ، تلفن و کنفرانس هاي الکترونيکي ميسر ميباشد.
فرصت هاي استفاده از شبکه شاد براي کمک به يادگيري مواردي که در زير به عنوان فرصت و چالش برنامه شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) بيان ميشود در صورت عدم مديريت درست و دورشدن از رسالت اصلي نرم افزار، ميتواند به ضد خود تبديل شده و خسارت هايي را به نظام آموزشي و اعتماد مردم به مدرسه ايجاد کند.
A Review of Research on Creative Teachers in Higher Education.