چکیده:
پارکهای علم و فناوری عمدتا با فعالیتهای مبتنی بر دانش و حل مسئله برای همه ذینفعانی که به دنبال خدمات خاص برای حل مشکلات خود هستند، سروکار دارند. این نوع طبیعت منحصر به فرد فعالیت پارکها بهعلاوهی عدم اطمینان در عملکرد و نتایج فعالیت حاصل از کار با شرکتهای دانشمحور به پیچیدگی فرایند ارزیابی عملکرد آنها منجر شده است. با توجه به اهمیت موضوع ارزیابی عملکرد پارکها، این مطالعه با هدف بررسیامکان ارزیابی عملکرد پارکهای علم و فناوری با استفاده از مدل شایستگی سازمانی انجام شدهاست. به این منظور پرسشنامه استاندارد مدل بنیاد اروپایی کیفیت در اختیار مدیران و کارشناسان یکی از پارکهای سطح یک کشور قرار گرفته و دادهها با استفاده از روش آماری z یک نمونهای تحلیل شده است. نتایج تحلیل نشان داد این مدل میتواند شکافهای عملکردی در حوزه توانمندسازها و نتایج در پارک را به خوبی تصویر کند. در کلیه معیارها، میانگین بدست آمده از ارزیابی دارای تفاوت معنیداری با میانگین پیش بینیشده است. تحلیل آماری نشان داد این اختلافات را نمیتوان تصادفی دانست و باید پذیرفت که معیارهای ارزیابی بین عملکرد فعلی و عملکرد مطلوب تفاوت واقعی را نشان میدهند. بنابراین پارک مورد نظر در تمام حوزههای توانمندسازها و نتایج به پیشرفتهای نسبتاً چشمگیری نیاز دارد.
Science and technology parks mainly deal with knowledge-based and problemsolving
activities for all stakeholders seeking specific services to solve their
problems. This unique nature of the parks' activities, in addition to the
uncertainty in the performance and results of working with knowledge-based
companies, has led to the complexity of their performance appraisal process.
Due to the importance of the issue of parks performance evaluation, this study
was conducted to investigate the possibility of evaluating the performance of
science and technology parks using the Organizational Excellence Model. For
this purpose, the standard questionnaire of the European Foundation for Quality
Management model was provided to the managers and experts of one of the First
level parks and the data were analyzed using the one sample z statistical method.
The results of the analysis showed that this model can well illustrate the
functional gaps in the field of enablers and the results in the park. In all criteria
the mean obtained from the evaluation is significantly different from the
predicted mean. Statistical analysis showed that these differences can not be
considered random and it must be accepted that the evaluation criteria show a
real difference between current performance and optimal performance.
Therefore, the park needs relatively significant improvements in all areas of
enablers and results.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت این موضـــوع ، این مطالعه با هدف بررســـی امکان ارزیابی عملکرد پارکهای علم و فناوری با استفاده از یکی از رویکردهای مطرح و مورد اقبال مدیریتی، یعنی الگوی شایستگی سازمانی انجام و سپس نتایج ارزیابی در هر جنبه برای پارک مورد مطالعه ارائه می شود.
Henriques, Sobreiro and Kimura 2.
Mora-Valentin, Urbina-criado and Sanchez 3.
GuadixJose, Castrillo, Onieva and Navascues 4.
Chan, Oerlmans and Pretorus 2.
Bigliardi, Dormio, Nosella an Petroni 6.
پیش فرض اساسی رویکرد شایستگی EFQM این اســـت که نتایج عالی عملکرد در حوزه های مشـــتریان ، مردم ، جامعه و نتایج کلیدی کســـب وکار (چهار معیار نتیجه ) ازطریق رهبری ای حاصل می شود که راهبرد سازمان ، افراد، همکاریها و منابع و فرایندهای سازمان را راهبری و هدایت می کند (تاوانی ١، ٢٠١٣).
٢. ارزیابی مدیران و کارشناسان پارک علم و فناوری از شاخص راهبرد چگونه است ؟ برپایۀ تجزیه و تحلیل داده ها، این پارک در معیار راهبرد دارای نمرة پایین تر از حد انتظار اســـت و باید به طور جدی بهبود یابد.
٤. ارزیابی مدیران و کارشناسان پارک علم و فناوری از شاخص عملیات و منابع چگونه است ؟ امتیاز پارک در این معیار نیز پایین تر از حد انتظار ا ست .
٧. ارزیابی مدیران و کارشناسان پارک علم و فناوری از شاخص نتایج کارکنان چگونه است ؟ امتیاز پارک در این معیار نیز پایین تر از حد انتظار است .
٨. ارزیابی مدیران و کارشناسان پارک علم و فناوری از شاخص نتایج جامعه چگونه است ؟ امتیاز پارک در این معیار نیز پایین تر از حد انتظار است .