چکیده:
رویکرد قانونی به جرم سیاسی ریشه در تحولات فکری جهان معاصر دارد. جرمشناسان جرائم را به عادی و سیاسی دستهبندی کردهاند. با آن که جرائم سیاسی ممکن است به فروپاشی نظام سیاسی منجر شوند، حقوقدانان برای آنان، امتیازاتی در نظر گرفتهاند که به مجموعه آنها، «رژیم ارفاقی» اطلاق میشود. برخی علل آن عبارتند از: فقدان انگیزه منافع شخصی، عدم قصد تعرض به شهروندان و داشتن انگیزههای خیرخواهانه. مقاله حاضر در صدد آن است که بر اساس قواعد و اصول فقه جزایی اسلام، چنین تفاوت و مزایا را به رسمیت شناسد و ادله و مبانی آن را تبیین کند. این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی تدوین شده و به این نتیجه دست یافته است که رژیم ارفاقی کاملاً قابل دفاع و مشروع است. ادله آن عبارتد از: شماری از آیات قرآن؛ سنت فعلی پیامبر (ص) و علی (ع) در مواجهه با مخالفان سیاسی؛ دلیل عقل؛ مدلول التزامی اصل صحت؛ ادله وجوب نصیحت ائمه مسلمین؛ نیت خیرخواهانه و موقت بودن جرم سیاسی.
The legal approach to political crime is rooted in the intellectual developments of the contemporary world. Criminologists have categorized crimes as ordinary and political. Although political crimes may lead to the collapse of the political system, jurists have granted them privileges, collectively referred to as the “leniency regime”. Some of the reasons behind such regime are: lack of motivation for personal interests, lack of intention to attack citizens and having benevolent motives. The present article seeks to recognize such differences and benefits based on the rules and principles of Islamic criminal jurisprudence and to explain its proofs and foundations. This research has been compiled through descriptive- analytical method and has reached the conclusion that the leniency regime is completely defensible and legitimate. Its proofs are: a number of verses of the Holy Quran; the practical Sunna (conduct) of the holy Prophet (PBUH&H) and Ali (PBUH) towards political opponents; the reason of wisdom; implicative meaning of the principle of correctness; proofs of the necessity of advising the Muslim rulers; the benevolent intent and the temporary nature of a political crime.