چکیده:
هدف: پژوهشحاضر باهدف اثربخشی کاهشاسترسمبتنیبرذهنآگاهیبر تحمل پریشانی، سیستممغزی رفتار و کنشهای اجرایی در افراد مبتلا به اماس انجام شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل زنان مبتلا به اماس در سالهای 98-1397 که در انجمن اماس مازندران دارای پرونده پزشکی بودند سپس 30 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه آزمایشی و گواه (15-15) گمارش شدند. گروه آزمایشی 8 جلسه 90 دقیقهای تحت روش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی سگال و همکاران(2002) قرار گرفتند. گروه گواه آموزشی را دریافت نکرد. اما در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. جمعآوری دادهها براساس پرسشنامه استاندارد تحملپریشانی ، سیستمهای فعالسازوبازداری رفتاری اجرایی انجام شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و آنالیز کوواریانس انجام گرفت.. یافتهها: یافتهها نشانداد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی باعث ایجاد تفاوتمعنیداری در میزان تحمل پریشانی،سیستم مغزی رفتار و کنشهای اجرایی در زنان مبتلا به اماس پس از مداخله شد. همچنین آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنشهایاجرایی تأثیر بیشتریداشت. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود در کنار درمانهای دارویی، آموزش ذهن آگاهی بر روی مبتلایان اماس صورت گیرد.
Aim: The present study aimed to investigate the effect of
education on stress reduction based on mind-awareness on
distress tolerance, brain system behavior, and executive
actions in people with MS. Method: This is a quasiexperimental
study with pre-test and post-test design with
control group. The statistical population included all patients
with MS who referred to MS association of Mazandaran and
had a medical record between 2019 and 2020 years. In this
study, 30 subjects have been selected by purposive sampling
method and after matching, randomly were assigned to two
experimental and control groups (15-15). The experimental
groups consisted of eight 90-minute sessions with Segal & at
all. Mental Awareness Stress Reduction (2002), and a control
group in the waiting list for training. stress tolerance,
Behavioral Active Activation Systems, and executive actions
were used for data collection. Data analysis was analyzed
using frequency, percentage, mean and standard deviation and
covariance. Results: The findings showed that stress
reduction based on mind-awareness caused a significant
difference in distress tolerance, brain system behavior and
cognitive ability in patients with MS after the intervention and
the severity of these symptoms was lower in the experimental
group compared to the control group. stress reduction based
on mind-awareness also had a greater impact on executive
actions. Conclusion: It is suggested that, along with medical
therapies, education for the mindfulness should also be
conducted to solve the problems of people with MS.