خلاصه ماشینی:
"آیا آنچه از عبارات فهمیده میشود همان مراد واقعی حق تعالی است یا صرفا آنچه بازگو میشود انعکاسی از برداشت مخاطب است و از نظر بازگو کردن حقیقت بدان اعتماد و اطمینانی نیست؟ اقوال سهگانه در اینجا سه گروه در مقابل هم صفآرایی کردهاند: گروه اول: اعتقاد به عدم امکان فهم قرآن بدون روایات، توسط انسانهای معمولی این گروه اعتقاد دارند کلام الهی رابه تنهایی نمیتوان فهمید بلکه به کمک روایات و کلمات معصومین علیهمالسلام میتوان به مراد و مقصود خداوند پی برد.
2 ـ 2: مبارزهطلبی قرآن: قرآن کریم به عنوان سند آسمانی رسالت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله انسانها را به پذیرش خویش دعوت میکند و با قاطعیت تمام اعلام مینماید، در صورت تردید در آسمانی بودن آن و اینکه از جانب خدا نازل شده است، همانندی برای آن ارائه نمایند و آنان را که با دیدی تردیدآمیز بدان مینگرند به آوردن نظیری برای حتی یک سوره قرآن فرا میخواند: «ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فأتوا بسورة من مثله وادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین» (1) ؛ «اگر در [صحت [این کتاب آسمانی که بر بنده خود نازل کردهایم تردید دارید، یک سوره مانند قرآن ارائه دهید.
از سوی دیگر محتوای فرا طبیعی، مراتب حقایق، تبیین اصول و کلیات و بلندای فصاحت و بلاغت، سبک ویژه قرآن و نیز تفاوتهای فکری مخاطبان ایجاب میکند که در مواجهه با کتاب خدا برای درک بهتر و جامعتر این متن مقدس و فهم روشمند و مضبوط آن شرایط ذیل را مد نظر داشته باشیم."