Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت تبلیغ (ارتباطات) (4)

نویسنده:

(7 صفحه - از 98 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : ارتباطات، بازخور، پیام، گیرنده پیام، گوینده، گوش دادن، شنونده، فرستنده پیام، کلام، ارتباط

خلاصه ماشینی:

"بنابراین در ارسال پیام لازم است گیرنده پیام از نظر فکری و روحی برای گوش کردن و کشف و تفسیر پیام آمادگی داشته باشد؛ به عنوان مثال شخصی که به جهت کار و فعالیت زیاد دچار خستگی و کسالت روحی باشد نمی‌تواند شنونده خوبی برای سخن دیگران باشد؛ در نتیجه بر اثر برداشت غلط یا ناقص از کلام آنها چه بسا عکس العمل‌های نامناسبی از خود بروز می‌دهد. سریع قضاوت نکنید: معمولا ما به عنوان یک شنونده، قبل از آنکه تمام پیام را بشنویم و درک کنیم، تمایل داریم به سرعت آن را ارزیابی کنیم؛ مثلا هنگام شنیدن سخنرانی دیگران، با گفتن این جمله «این یک سخنرانی تکراری و خسته کننده است» خود را از گوش دادن دقیق محروم می‌کنیم، یا مثلا وقتی جوانی سؤالات خود را شروع می‌کند، مبلغ محترم به گمان اینکه این سؤالات را زیاد شنیده است دقیقا به صحبتهای طرف مقابل گوش نمی‌کند و همین قضاوتهای عجولانه مانع درک صحیح کلام دیگران می‌شود؛ بنابراین برای خوب گوش دادن باید این پیش‌داوریها را کنار بگذاریم. 2. کلام دیگران را قطع نکنید: برخی از افراد با انگیزه‌های گوناگون، همیشه سعی می‌کنند تنها کلام خود را مطرح کنند و نظرات خود را به دیگران تحمیل کنند؛ لذا هنگامی که دیگران صحبت می‌کنند اصلا به کلام آنها توجهی ندارند و فقط در فکر تنظیم صحبتهای بعدی خود هستند؛ از اینرو به گوینده فرصت نمی‌دهند که سخنش را تمام کند و همین امر، مانع گوش دادن دقیق و درک صحیح می‌شود؛ بنابراین برای خوب گوش دادن باید از قطع کردن کلام دیگران پرهیز کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.