چکیده:
گردشگری سلامت از جمله حوزه هایی محسوب می شود که از پتانسیل بسیار بالایی در جهت توسعه کسب و کار گردشگری کشور برخوردار است. در حالیکه کشورهای صاحب صنعت گردشگری سلامت در این روزها از تبعات و اثرات کرونا ضررهای جبرانناپذیری را متحمل شدهاند و جبران این خسارتها زمان زیادی را میطلبد استفاده از مدل های نوین کسب و کار گردشگری سلامت و ظرفیتهای مختلف میتواند در این زمینه کارساز باشد. این پژوهش با هدف ارائهی مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا با بهکارگیری تکنیک فرا ترکیب انجام شد. بدین منظور ابتدا 238 مقاله از پایگاه های علمی معتبر داخل و خارج انتخاب شد و پس از چند مرحله نقد و بررسی اطلاعات در انجام فرا ترکیب، 41 مقاله نهایی باقی ماند. پس از کد گذاری باز و محوری، از این 41 مقاله تعداد 6 بعد اصلی (فرهنگ، زیرساخت، دسترسی به امکانات، عوامل زیست محیطی، قیمت و نیروی متخصص) و 64 مولفهی کسب و کار گردشگری سلامت بهدست آمد. در مرحله بعد با استفاده از تکنیک دلفی از 15 نفر از خبرگان فعال در این زمینه خواسته شد تا از بین مؤلفه های شناسایی شده، عواملی را که به عنوان مزیت رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا هستند، معرفی نمایند. که از 64 عامل پیشنهادی،19 عامل به عنوان مؤلفه های ابعاد مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا شناخته شدند.
Health tourism is one of the areas that have a very high potential for the development of tourism business in the country. While countries in the health tourism industry have suffered irreparable losses these days from the consequences of Crown, and it will take a long time to compensate for these losses, the use of new health tourism business models and the use of various capacities can be effective in this regard. The aim of this study was to present the competitive advantage model of health tourism business in post-Corona using meta-combination technique. For this purpose, 238 articles were first selected from reputable scientific databases inside and outside the country, and after several stages of information screening, 41 final articles remained during the compilation process. After open and central coding, out of these 41 articles, 6 main dimensions (culture, infrastructure, access to facilities, environmental factors, price, expert force) and 64 components of health tourism business were obtained. In the next step, using Delphi technique, 15 experts active in this field were asked to introduce the factors that are a competitive advantage of the health tourism business behind the corona, among the identified components. Of the 64 proposed factors, 19 factors were identified as components of the competitive advantage model of health tourism business in post-Corona.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر ارائه يک مدل کسب وکار گردشگري سلامت را با در نظر گرفتن مزيت هاي رقابتي در پسا کرونا براي ايران بررسي ميکند.
Wilde et al هزينه مناسب بليط کاظمي و همکاران (١٣٩٤)، بيشمي و همکاران (١٣٩٥) رضايي و همکاران (١٣٩٤)، رستگار و همکاران (١٣٩٧)، قنبري و همکاران بهاي خدمات (1398) مراکز خريد مطلوب نزديک مراکز دشمنگير و همکاران (١٣٩٧)، باغي و همکاران (١٣٩٨) درماني تنوع تخصص پزشکان خوارزمي و همکاران (١٣٩٥)، اميري و همکاران (١٣٩٧) خوارزمي و همکاران (١٣٩٥)، کاظمي و همکاران (١٣٩٤)، آلتيناي و همکاران ارتباط با پزشکان و پرسنل (2019) پزشکان مجرب اماميان و همکاران (١٣٩٦)، واعظي و همکاران (١٣٩٧) بيمارستان ها و مراکز درماني نيروي انساني مروتي و همکاران (١٣٩٣)، خوارزمي و همکاران (١٣٩٥) مناسبي متخصص و توانايي پرسنل هرندي و ميرزائيان خمسه (١٣٩٦)، الماسي و همکاران (١٣٩٨) ماهر/ مهارت حس رضايت ملکي و همکاران (١٣٩٥)، هرندي و ميرزائيان خمسه (١٣٩٦) پزشکان همکاري بين بخش ارزيابي استعلاجي و همکاران (١٣٩٤)، واعظي و همکاران (١٣٩٧) عملکرد و رسيدگي به شکايات خوارزمي و همکاران (١٣٩٥)، هرندي و ميرزائيان خمسه (١٣٩٦)، آلتيناي و بيمارستان ها و پزشکان معتبر همکاران (٢٠١٩) مهارت و دانش کاري ا کاظمي و همکاران (١٣٩٤)، سعدي و همکاران (١٣٩٨)، گام ششم : کنترل کيفيت در اين پژوهش تلاش شده است که همه مقالات منتخب از مجلات و پايگاه هاي معتبر انتخاب شوند؛ بنابراين مقالاتي که از درجه اعتبار کافي برخوردار نبودند، از فرايند فرا ترکيب حذف شدند.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف ارائه مدل مزيت هاي رقابتي کسب وکار گردشگري سلامت در پسا کرونا با به کارگيري تکنيک فراترکيب انجام شد.