چکیده:
کارکرد اطلاعرسانی از جمله کارکردهای حقوقی مورد انتظار از «سیستمهای ثبت شرکت تجاری» در دنیا است. اما عدم شفافسازی «مفهوم محرمانگی در اطلاعات شرکتهای تجارتی» سبب این ابهام شده که ثبت شرکتها چگونه تعامل میان «دسترسی به اطلاعات» و «حفاظت از محرمانگی» را برقرار میسازد. این نوشتار مبتنی بر روشی توصیفی-تحلیلی و بر مبنای مطالعۀ تطبیقی مفهوم محرمانگی در حقوق آمریکا که خاستگاه طرح مفهوم حریم خصوصی برای اشخاص حقوقی است، به این نتیجه میرسد که اولا دامنۀ محرمانگی در حوزۀ شرکتهای تجارتی بسته به نوع شرکت محدود به یکی از دو شاخۀ حریم خصوصی و اسرار تجاری است؛ ثانیا نظام ثبت شرکتها با سه مدل برای دسترسی به اطلاعات یعنی «مدل آزادی اطلاعات»، «مدل آزادی قراردادی» و «مدل طراحی حق دسترسی به اطلاعات ثبتشده» ممکن است مواجه شود که از این میان تاسیس «حق» دسترسی به اطلاعات میتواند راهکار تعادلی اتخاذشده توسط سیستم ثبت شرکتها باشد که براساس عملکردی هوشمند و با تمرکز بر مفهوم «نوعی» اطلاعات قابل دسترسی مبتنی بر سنجش نیازمندی ذینفعان اقدام به ارائۀ اطلاعات میکند و بر همین اساس به محافظت از قسمتی از اطلاعات شرکتها تحت عنوان محرمانگی منجر میشود. امری که علاوهبر کاهش «هزینۀ معاملاتی»، «هزینۀ کنترل اطلاعات شرکتها» را هم میکاهد.
“Declarative Function is one of the expected legal functions of all "Companies registration systems”. But the interpretations of this Declarative regime in due to the lack of clarity of concept of “Confidentiality” in company’s information has been unable to answer the question of how companies registration interact between "access to information" and "protection of confidentiality". While, the answer to this question based on identifying a balanced approach of companies Registration in addition to reducing "transaction costs”, will reduce "Company’s information control costs”. In this paper, based on a descriptive-analytical approach and We have come to the conclusion that: First, the scope of confidentiality in the field of companies is restricted to one of the two branches of privacy and trade secrets, depending on the type of company. Second, the corporate registration system may encounter three models for access to information, the “Freedom of Information Model", the "Contract Freedom Model", and the " right of Access to registered information", the last is the equilibrium solution adopted by the corporate registration system that based on intelligent performance provides information according to stakeholder needs assessment and thus protects a large amount of company’s information as confidentiality.
خلاصه ماشینی:
امروزه با ايجاد سيستم هاي ثبت شرکت هاي تجاري در نظام هاي حقوقي مختلف اين اصل مورد پذيرش است که يکي از اهداف سيستم هاي مزبور ارائۀ اطلاعات ثبت شده به اشخاص ذي نفع در جهت ايجاد اعتماد و امنيت در تعاملات حقوقي با شرکت هاي تجاري است که از آن تحت عنوان «کارکرد اطلاع رساني » سيستم ثبتي نام برده مي شود (طباطبائي حصاري و زماني ، ١٣٩٧: ٢٤١)، لکن در تحليل هاي ارائه شده انديشمندان از اين کارکرد سيستم ثبت شرکت ها، هيچ معيار مشخصي که بتواند دو اصل ظاهرا متعارض «آزادي دسترسي به اطلاعات » و «محرمانگي » را تجميع کند، معرفي نشده است ؛ به طوري که از يک سو برخي حقوقدانان با تأکيد بر کارکرد اطلاع رساني نهاد ثبت شرکت ها و مبتني بر اصل شفافيت اطلاعات در حقوق عمومي ، مبناي تأسيس نهاد مزبور را «ثبت اطلاعات شرکت ها و ارائه به اشخاص ثالث » در جهت فراهم ساختن زمينۀ تعاملات اقتصادي ايمن تحليل کرده اند (وحيدي ، ١٣٩٥: ٥١) و از سوي ديگر در برخي ديدگاه ها مبتني بر راه حل هاي حقوق خصوصي ، رسالت نظام ثبت حفاظت از اطلاعات محرمانۀ شرکت تجارتي معرفي شده و به همين دليل ارائۀ اطلاعات مستلزم اثبات «ذي نفعي 3 متقاضي اطلاعات » دانسته شده است (ستوده تهراني ، ١٣٩٢: ٤١٤).