چکیده:
نوآوری باز ازجمله رویکردهایی است که از کارایی قابلتوجه و متناسب با مدرنیزه شدن جوامع و اقتصادها برخوردار است و کارکنان قلب نوآوری و خلاقیت یک منابع سازمان هستند که در پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر منابع انسانی استراتژیک و جراتورزی کارکنان بر نوآوری باز در شرکت شیشه همدان است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان و مدیران شرکت شیشه همدان هستند که سابقه حداقل ۵ سال فعالیت را داشته باشند که بر اساس فرمول نمونهگیری تعداد ۲۶۹ پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس بین اعضا توزیع شد که پس از تائید روایی و پایایی آن و با توجه به نرمال بودن متغیرهای پژوهش تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Amos انجام و نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری از حیث نوآوری باز بین گروههای مختلف جنسیتی، سابقه فعالیت و گروههای سنی وجود دارد. در بین فرضیههای پژوهش هم جراتورزی کارکنان و منابع انسانی استراتژیک تاثیر مستقیم و معناداری بر نوآوری بازداشته و تاثیر میانجیگری جراتورزی کارکنان از طریق منابع انسانی استراتژیک بر نوآوری باز بیش از حالت مستقل آن است.
Open innovation is one of the main approaches that has significant efficiency which is suitable and commensurate with the modernization of societies and economies. Employees are the heart of innovation and creativity of an organization. This study seeks to investigate the effect of the role of strategic human resources and employee assertiveness on open innovation in Hamadan Glass Company. The statistical population of the study is all employees and managers of the company who have at least 5 years of experience. Based on the sampling formula, 269 questionnaires were distributed among members using the non-probability sampling method. After confirming its validity and reliability, Due to the normality of the research variables, data analysis was performed using Amos software and the results showed that there is a significant difference in terms of open innovation between different gender groups, activity history and age groups. Among the research hypotheses, employee assertiveness and human resource strategic roles have a direct and significant effect on open innovation; also the effect of mediating employee assertiveness through human resource strategy on open innovation is more than its independent state
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان و مدیران شرکت شیشه همدان هستند که سابقه حداقل ۵ سال فعالیت را داشته باشند که بر اساس فرمول نمونهگیری تعداد ۲۶۹ پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس بین اعضا توزیع شد که پس از تائید روایی و پایایی آن و با توجه به نرمال بودن متغیرهای پژوهش تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Amos انجام و نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری از حیث نوآوری باز بین گروههای مختلف جنسیتی، سابقه فعالیت و گروههای سنی وجود دارد.
در پژوهش De Angelo & Noe Razak & murray Stanisławski R & Lisowska Natalicchio Nolan & Garavan Papa at el Assertiveness Devi &.
تعاریف و دیدگاههای نظری در مورد جرأتورزی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس تعاریف ذکرشده در جدول ۱، جرأتورزی ساختار سلسهمراتبی و سطوح سازمانی را بهعنوان یک عامل منفی پنداشته و در نظر این محققان عموماً زمانی که کارکنان بتوانند آزادانه نظرات خود را منتقل کرده و فضا برای شکلگیری چنین جریانی باز باشد کارکنان از حالت خشک و بوروکراتیک خارجشده و میتواند زمینهسازی نوآوری در سازمانها باشد (بات و زاهد، ۲۰1۵؛ کوسکنر و همکاران، ۲۰۱۳) مفهوم نوآوري و انواع آن: درواقع نوآوری میتواند براي سازمان خلق ارزش كرده و عملکرد سازمانی را ارتقا دهد (قوامی و نجفی، ۱۳۹۶، ۳۷).
پرسشنامه Ames & Flynn Dincyurek تحقیق از دو قسمت تشکیلشده است؛ قسمت اول، شامل پرسشنامه جمعیت شناختی بوده و در بخش دوم سؤالات مربوط به متغیرهای اصلی پژوهش کارکنان، نوآوری باز و منابع انسانی استراتژیک آورده شده است.