چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تحلیل کمی میزان توجه به مفاهیم و ارزشهای دفاع مقدس در کتابهای درسی رشته علوم انسانی مقطع دوم متوسطه (دبیرستان) در سال تحصیلی 97-96 میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابهای رشته علوم انسانی است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی است. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین مطلب در خصوص موضوع دفاع مقدس در کتابهای استان شناسی (31 استان) آمده است. پس از آن در کتاب آمادگی دفاعی مطالب بیشتری در خصوص دفاع مقدس آورده شده است. پس از آن نیز در کتابهای فارسی و ادبیات فارسی بیش از سایر کتابها به موضوع دفاع مقدس و ارزشهای آن پرداختهشده است. در کتابهای فلسفه، منطق، تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ویژه اقلیتهای دینی، ریاضی و آمار، انسان و محیطزیست و کارگاه کارآفرینی و تولید نیز هیچگونه اشارهای به موضوع دفاع مقدس نشده است. در پایان نیز پیشنهادهایی ارائه شده است.
The purpose of the present study is to analyze quantitatively the attention to the concepts and values of sacred defense in secondary school humanities textbooks in high school in the scholastic year of 96-97. The statistical population of the study includes all of humanities textbooks. The research method is quantitative content analysis. The results show that most of the articles on the subject of sacred defense have been found in the provincial books (31 provinces). After that, in the book of defense preparation, the subject of sacred defense has been more mentioned and also its subjects and values has been mentioned in Persian and Persian literature books. But, in the books of philosophy, logic, teachings of divine religions and ethics of religious for the minorities of religious, mathematic and statistic, human beings and environmental studying and also in the book of entrepreneurship and production workshops, there is no mention of sacred defense. At the end there are presented some suggestions.
خلاصه ماشینی:
حال با توجه به اهميت والاي ارزش هـاي دفـاع مقـدس و تـأثير کتاب هـاي درسـي بـر دانـش آموزان ؛ به عنوان آينده سازان انقلاب اسلامي، ما بر آن هستيم کـه ميـزان توجـه کتاب هـاي درسـي رشته علوم انساني (مقطع متوسطه دوم ) به ارزش هاي دفاع مقدس را مورد بررسي قرار دهيم .
سؤال دوم تحقيق در کتاب هاي درسي تاريخ و تاريخ شناسي رشته علوم انساني به چه ميزان به مفاهيم دفاع مقدس توجه شده است ؟ جدول شماره ٢ – ميزان توجه به موضوع دفاع مقدس در کتاب هاي تاريخ رشته علوم انساني {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 12 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} برابر داده هاي جدول شماره ٢ و در بررسي سؤال دوم تحقيق مشخص شد که در صفحه ١٣٢ کتاب تاريخ شناسي مقطع پيش دانشگاهي مطلبي در خصوص تاريخ جنگ ها آمـده اسـت ، در ايـن قسمت از جنگ تحميلي عراق عليه ايران به عنوان يـک نمونـه خـوب يـاد شـده اسـت کـه در آن بسياري از قهرمانان ملت ايران شرکت داشتند و زندگي نامه آنان به قلم خودشان يا به قلم ديگران به چاپ رسيده است .
٧. در بررسي کتاب هاي جامعه شناسي و علوم اجتماعي در پايه هاي مختلف تحصيلي رشـته علـوم انساني مشخص شد که در ١٢ صفحه از اين کتاب ها و در ١٧ مورد به طور مستقيم به موضـوع دفاع مقدس و ارزش ها و مفاهيم مرتبط به آن اشاره شده است .