چکیده:
تاریخ تمدن بشر بیانگر این واقعیت است که برخی انسانها با نقشآفرینی ویژه، تاریخساز، و باعث شکلگیری نقاط عطف تمدنی شدهاند. شهید حاج قاسم سلیمانی ازجمله این گروه انسانهای نابغه و استراتژیست است که مکتب جدیدی را با الهام از امامین انقلاب اسلامی در عرصه بینالمللی پیریزی کرده است. مکتب شهید سلیمانی نمونه عملی و تبلور واقعی سازمان آخرتگرا در مدیریت اسلامی است که از جنبههای مختلف قابل مطالعه است. ازآنجا که از دیدگاه حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظله العالی)، اخلاص مهمترین ویژگی شهید سلیمانی است، محقق این مفهوم محوری را در قالب رهبری اخلاصمدار مورد مطالعه قرار داده است. در این مقاله ابتدا در پیشینه تحقیق، مبانی نظری مشابه در ادبیات رایج مدیریت باعنوان رهبری اصیل یا خالصانه و همچنین مبحث اخلاص در متون اسلامی مرور، و تلاش شد تا با استفاده از رویکرد تحقیق کیفی و بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، سخنرانیهای شهید سلیمانی، فرمایشات رهبر معظم انقلاب و اظهارات و دیدگاههای همرزمان شهید مورد واکاوی قرار گیرد و مبتنی بر روششناسی علمی، جدولهایی شامل نقل قولها، مضمونهای پایه، مضمونهای سازماندهنده و مضمونهای فراگیر تنظیم شود. درنهایت مبتنی بر تحلیل مضمون و شبکه مضمونها، الگویی فرایندی مبتنی بر عوامل زمینهساز رهبری خالصانه، مختصات رهبری اخلاصمدار و دستاوردهای این نوع رهبری طراحی و تبیین شود. در این الگو مجموعهای از عوامل تأثیرگذار بر اخلاص شهید سلیمانی باعنوان عوامل زمینهساز مطرح شدهاند که بهعنوان ورودی الگو ایفای نقش میکند؛ سپس در این الگو اجزای رهبری بر مبنای اخلاص در قالب نه مضمون فراگیر گروهبندی شدهاند که هسته مرکزی آن که همانا رفتارهای خالصانه است، بهعنوان مهمترین مضمون تأثیرگذار با مضمونهای دیگر در تعامل است. در پایان دستاوردهای رهبری بر مبنای اخلاص شهید سلیمانی نیز در قالب شش مضمون مورد توجه قرار گرفته است و نیز با عنایت به دادههای مستخرج از سیره نظری و عملی شهید سلیمانی، مقیاس سنجش سبک رهبری اخلاصمدار طراحی گردیده است. این ابزار شامل 122 پرسش پنجمقیاسی و 49 شاخص است که در قالب ده خوشه اصلی طبقهبندی شده است.
The history of human civilization demonstrates the fact that some human beings have changed history by playing a special role and have made the turning points of civilization. Martyr Ghasem Soleimani is one of such genius and strategists who has established a new school inspired by the Imams of the Islamic Revolution in the international range. Martyr Soleimani’s school is a practical example and an authentic manifestation of the Hereafter-oriented organization in the Islamic management that can be studied from different aspects. As the Supreme leader of the Islamic Revolution mentioned martyr Soleimani as the most sincere character, the researcher has selected this central concept and has coined the expression “sincere leadership”. In the background of this research, similar theoretical foundations in the present management literature related to genuine or sincere leadership were reviewed and the issue of sincerity in Islamic texts were studied. Then an attempt was made to review the lectures of Martyr Soleimani and those of the Supreme Leader and the statements and views of the Martyr’s accompanying combatants were analyzed. Based on scientific methodology, several tables containing quotations, basic themes, organizing themes and comprehensive themes were categorized. To end with, based on thematic analysis and network of themes, a process model based on the underlying factors of sincere leadership, the traits of sincere leadership and the realizations of this type of leadership were designed and explained. A set of factors affecting the sincerity model of Martyr Soleimani are presented as the underlying factors used as input to the model. Afterwards, the components of leadership were grouped on the basis of sincerity in the form of nine comprehensive themes, the core of which is sincere behaviors regarded as the most important effective theme in interaction with other themes. The achievements of the leadership based on the sincerity of Martyr Soleimani were finally categorized in the form of six themes. To end with, considering the data extracted from the theoretical and practical life of Martyr Soleimani, a scale was designed for measuring the style of sincere leadership. This research tool consists of 122 questions of five-point scale and 49 indicators, which are classified into ten main clusters.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله ابتدا در پیشینه تحقیق ، مبانی نظری مشابه در ادبیات رایج مدیریت باعنوان رهبری اصیل یا خالصانه و هم چنین مبحث اخلاص در متون اسلامی مرور، و تلاش شد تا با استفاده از رویکرد تحقیق کیفی و بهره گیری از روش تحلیل مضمون ، سخنرانیهای شهید سلیمانی، فرمایشات رهبر معظم انقلاب و اظهارات و دیدگاه های همرزمان شهید مورد واکاوی قرار گیرد و مبتنی بر روش شناسی علمی، جدولهایی شامل نقل قولها، مضمونهای پایه ، مضمونهای سازماندهنده و مضمونهای فراگیر تنظیم شود.
امروزه اندیشمندان حوزه های مختلف علوم اجتماعی و بویژه مدیریت در سرتاسر جهان ، بدنبال پاسخ به این پرسش کلیدی هستند که سلیمانی که بود و چه کرد؟ بهترین منبع و مرجع برای شناخت شهید قاسم سلیمانی، بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دربارۀ آن شهید بزرگوار است .
321 ویژگیهای رهبری اصیل بیل جورج (٢٠١٠) بیان میکند که برای ابعاد اساسی همه رهبران اصیل و ویژگیهایی که رهبران واقعی باید رشد دهند، من از طریق بسیاری از تجربه ها در هدایت دیگران ، تشخیص داده ام که رهبران اصیل این پنج ویژگی را از خود بروز میدهند: ـ فهم و درک مناسب از هدف ـ مشق کردن و عمل به ارزشهای ناب و خالص ـ ایجاد روابط ناگسستنی ـ نشان دادن انضباط شخصی و خودتأدیبی ـ رهبری با قلب (٢.
تجزیه و تحلیل یافته ها برای استخراج الگوی رهبری اخلاص مدار شهید سلیمانی، مجموعه ای از اسناد و مدارک شامل فرمایشات مقام معظم رهبری، مصاحبه های انجام شده با رهبران مقاومت اسلامی در سوریه ، لبنان و عراق همچون آیت الله سید حسن نصرالله و هم چنین دوستان و همرزمان آن شهید بزرگوار در ایران گردآوری و مورد متن کاوی قرار گرفته است .