چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی و نقد فرضیه بردگی زن در دوره ساسانی میباشد که براساس
روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته است. کهنترین تحقیق را در مورد وضعیت زن در دورۀ ساسانی،
کریستیان بارتلمه در کتاب «زن در حقوق ساسانی» انجام داده است. وی معتقد است که در
شاهنشاهی ساسانی، بنابر قوانین متداول از قدیم، زن شخصیت حقوقی نداشت، یعنی زن شخص
فرض نمیشد بلکه شیئی پنداشته میگردید.. بسیاری از نویسندگان و محققین نیز که بعد از بارتلمه
در مورد وضعیّت زن در دوره ساسانی مطلب نوشتهاند سخنان وی را تکرار مینمایند. این
پژوهشگران، به دلیل وجود سه قاعده یا مسئلۀ مربوط به زنان دوره ساسانی چنین برداشتی ارائه
مینماین د که این سه قاعده عبارتند از: ازدواج نروزد یا ازدواج استقراضی، محدودیتهای مربوط به
مسئله دشتان یا عادت ماهیانه زنان و اطاعت و فرمانبرداری زن نسبت به شوهر خود. در این مقاله
مشخص میشود که زنان در دوره مورد نظر برخی محدودیتها داشتند که این محدودیتها ریشه
در قانون و مذهب آن دوره داشت ولی وضعیت زن مانند بردگان و اشیاء نبود.
survey the hypothesis of female slavery in Sassanid eraKarim Golshani RadAbstract Has conducted the oldest research on the status of women in the Sassanid era, Christian Bartholome in the Woman's Book on Sasanian Law. He believes that in the Sassanian Empire, according to the customary rules, the old woman had no legal personality. That is, the woman was not supposed to be, but was considered an object. Other writers and scholars who post Bartholomee on the state of women in the Sassanid period, such as Arthur Kristen Sen and Touraj Marian, repeat his remarks. It seems that what so far The "state of women in the Sassanid era" by most researchers is due to their misinterpretation of resources.Because of the three rules or issues related to women in the Sassanid period, these scholars have suggested that these three principles are as follows: 1. Not marrying or marrying a borrowed one. 2. The issue of dashtan or women's menstruation. 3. Women obedience and obedience to Your husband It is shown in this paper that the marriage of a borrower is the fatwa of some salarians of the Sassanid era, not the general law. In the case of the restrictions on Dashtan, it should also be stated that the Sassanid priests of religious ordinances have imposed many restrictions and stiffences not only on women but also on men In a lot of today's countries, women are obliged to abusive their husbands and this does not mean woman's slavery.
خلاصه ماشینی:
این پژوهشگران ، به دلیل وجود سه قاعده یا مسئلۀ مربوط به زنان دوره ساسانی چنین برداشتی ارائه مینمایند که این سه قاعده عبارتند از: ازدواج نروزد یا ازدواج استقراضی، محدودیت های مربوط به مسئله دشتان یا عادت ماهیانه زنان و اطاعت و فرمانبرداری زن نسبت به شوهر خود .
در کتاب «ایران در زمان ساسانیان » نوشتۀ آرتور کریستن سن بطور مختصر به خانوادة ساسانی پرداخته شده و نظریات «بارتلمه » تکرار می شود (٢٠٠٣ ,Christiansen) علاوه بر این در زمینۀ نهاد خانواده در دورة ساسانی، کتاب خانواده در ایران باستان ، توسط مرحوم دکتر مظاهری نوشته شده است .
آیا محدودیت های ایجاد شده برای زنان در هنگام دشتان ، نشانه وضعیت بد و بردگی او بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مسئلۀ دشتان ، نشان دهنده مقام و موقعیت بد زنان در خانواده و جامعۀ دوره ساسانی نمیباشد.
در کتاب ((صد در بند هش )) آمده است که اگر زنان نتوانند در هنگام دشتان یا قاعدگی – که فقط سه روز بود – احکام مربوطه را بجای آورده و دور از اعضای خانواده بسر برند، میتوانستند دعاهای مخصوصی را خوانده و باخواندن این دعاها گناهان آنها بخشوده میشد و نیازی به رفتن به دشتانستان و رعایت آداب و احکام مربوط به آن نبود (Ibid, p١١٠).
بارتلمه در این اثر مبنای کار خود را فقط کتاب قوانین دوره ساسانی یعنی «ماتیکان هزار دادستان » قرار داده و سایر منابع را مورد بررسی قرار نداده است .
بارتلمه در این اثر مبنای کار خود را فقط کتاب قوانین دوره ساسانی یعنی «ماتیکان هزار دادستان » قرار داده و سایر منابع را مورد بررسی قرار نداده است .