چکیده:
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه دوم ابتدایی براساس تکنیک ویلیام رومی و روش خوانایی گانینگ و مقایسه محتوای کتاب بر اساس هدف ها و سطوح بلوم است. پژوهش شامل تمام محتوای کتاب علوم تجربی پایه دوم ابتدایی چاپ سال ۹۸ می باشد.جمع اوری اطلاعات براساس انتخاب تصادفی صفحات این کتاب و مطالعه متون،تصاویر و پرسش ها صورت گرفت.تکنیک گانیگ در بخش متن ، تکنیک ویلیام رومی در سه محور متن،تصاویر و پرسش ها و تکینک بلوم براساس جملات تکنیک ویلیام رومی جهت تحلیل محتوای کتاب مورد استفاده قرار گرفت.در پایان، اطلاعات با روش های اماری ذکر شده در تکنیک های گانینگ ، رومی و بلوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل محتوای علوم تجربی دوم دبستان براساس تکنیک های ویلیام رومی،ضریب خوانایی گانینگ وطبقه بندی بلوم صورت گرفت.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: تحلیل محتوا، علوم تجربی،گانینگ، بلوم، ویلیام رومی مقدمه و بیان مساله: الف) هدف از انجام این تحقیق این است که آیا کتاب درسی علوم تجربی پایه دوم دبستان از نظر ضریب درگیری ویلیام رومی، روش خوانایی گانینگ و طبقه بندی بلوم برای دانش اموزان این پایه مناسب است؟ ب) هدف دیگر این است که مطالعه و برسی کتاب های درسی می تواند ارتباط بین برخی مشکلات یادگیری دانش آموزان با برنامه درسی را آشکار نماید و کمک کند که مفاهیم برنامه درسی به شکل مناسبی در برنامه درسی گنجانده شود.
. متغیر های این مقاله شامل:الف)ضریب خوانایی گانینگ: اگر ما این ضریب را باA نمایش دهیم آنگاه این ضریب به عنوان یک متغیر وابسته عمل می کند در واقع وابسته به متغیرهای مستقلی مانند: تعداد جملات در ابتدا و وسط و انتهای کتاب(B) ، تعداد کلمات دشوار در این سه قسمت(C) ،طول متوسط جمله ها (D)،حاصل جمعC باD=X ،حاصل ضربX در چهاردهم=w ، این W ها در سه مرحله جمع می شوند که حاصل جمع انها نیز متغیر مستقل است،حاصل جمع سهW تقسیم بر سه=T که این T نشان می دهد کتاب برای دانش اموزان چه کلاسی مناسب است.
(شاه محمدی،1381)تحقیقی تحت عنوان تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی پایه های های چهارم و پنجم ابتدایی با استفاده از از روش ویلیام رومی و نظرسنجی از معلمان انجام داده است که نتایج نشان داده تصاویر و نمودار های کتاب علوم پایه چهارم به دانش آموزان در درگیری فعال با متن کمک می کند و متن کتاب، دانش آموزان را به تحقیق و پژوهش دعوت کرده و به شیوه فعال ارئه شده است.