چکیده:
هدف :پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین الگوی روابط سبکهای مدیریت کلاس معلمان با ابعاد مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه انجامشده است. روش: پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی استفادهشده است و جامعه آماری شامل دانشآموزان نواحی 1، 2 و 3 شهر کرمانشاه به تعداد 11777 نفر و معلمان نواحی 1، 2 و 3 شهر کرمانشاه به تعداد 403 نفر بوده است. حجم نمونه در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 394 نفر دانشآموز و تعداد 197 نفر از معلمان به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای مدیریت کلاس درس، مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفادهشده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به تایید متخصصین و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 928/.904/؛ و 94/. محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS24، AMOS23 استفادهشده است. یافتهها: پژوهش نشان داد، همبستگی بین سبکهای مدیریت کلاس معلمان و مهارتهای اجتماعی (37/0= r) و همبستگی بین مهارتهای اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان (55/0=r) و همبستگی میان سبکهای مدیریت کلاس معلمان با عملکرد تحصیلی دانشآموزان برابر (45/0=r) و از لحاظ آماری در سطح (001/0=p) معنیدار است؛ نتیجه گیری: بنابراین متغیر سبکهای مدیریت کلاس معلمان بر عملکرد تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان تاثیرگذار بوده است. لذا، سبکهای مدیریت کلاس معلمان با تاکید بر مهارتهای اجتماعی؛ مهارت مکالمه؛ فعالیتهای گروهی؛ مهارت دوستیابی؛ خود تنظیمی و مدیریت بحران و تعارض میتواند بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تاثیرگذار میباشد.
Purpose: This study aimed to determine the structural equation modeling of the relationship between teachers' classroom management styles with the social skill dimensions and academic performance of elementary school students in Kermanshah. Methods: The research method was descriptive-correlational. According to the Cochran formula, 394 students and 197 teachers were selected as samples. We used researcher-made Classroom Management Styles (Shiravand, 2016), Social Skills (2004), and Pham and Taylor's Academic Performance Of Students (1998). The correlation between variables was performed to analyze the data using SPSS24, AMOS23 software. Results: The results showed that there was a positive correlation between the teachers' management styles and social skills (r = 0.37) and the positive correlation between social skills and students' academic performance (r = 0.55) and a positive correlation between teachers' Students' education (r = 0.45) at the level (p = 0.001) was statistically significant. Conclusion: According to the obtained results, the teachers' classroom management styles have been influential on the students' academic performance, social skills, and the students' academic performance. The teachers' classroom management styles were also influential on the students' academic performance by emphasizing social skills, conversational skills, group activities, familiarity skills, self-regulation, crisis management, and conflict. An interactive and participatory management style has the most significant impact on social skills. The professional-oriented style has had the most significant impact on performance.
خلاصه ماشینی:
مدل يابي معادلات ساختاري رابطه بين سبک هاي مديريت کلاس معلمان با ابعاد مهارت هاي اجتماعي و عملکرد تحصيلي دانش آموزان Structural Equation Modeling of the Relationship between Teacher's Classroom Management Styles and the Social Skills Dimensions and Students' Academic Performance نوع مقاله : علمي - پژوهشي تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠٣/٠٤، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٣٩٨/٠٤/١٢، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/١٠/٢٢ سيروس شيراوند١، رضا هويدا٢ و سعيد رجاييپور 3 چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف مدل يابي معادلات ساختاري رابطه بين سبک هـاي مـديريت کـلاس معلمـان بـا ابعـاد مهارت هاي اجتمـاعي و عملکـرد تحصـيلي دانـش آمـوزان مدارس ابتدايي شهر کرمانشاه بود.
با توجه به اينکه آموزش و يادگيري در فرايند يـاددهي – يـادگيري از طريـق تعامـل بـين معلـم و فراگير در کلاس درس اتفاق ميافتد؛ لذا يکي از اساسي ترين واصلي تـرين عوامـل تحقـق اهـداف تربيتي در کلاس ، معلمان و شيوه ي عمل آن ها در مدارس و کلاس هاي درس است (رود هـاوس ، ٢٠٠٧، به نقل از سرمدي و سيف ، ١٣٨٨)؛ و استفاده از روش هـاي مـديريتي بـراي اداره کـلاس ، براي رسيدن به نتايج مطلوب آموزشي و مشارکت همه جانبه دانـش آمـوزان در فراينـد آمـوزش و يادگيري است و اين مشارکت ميتواند زمينه بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان را فراهم نمايد.