چکیده:
ﻫﺪف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ دﯾﻨﯽ و اﺳﻼﻣﯽ و راﺑﻄﻪ ی آن ﺑﺎ ﻓﻀﺎی ﺳﺎﯾﺒﺮ اﺳﺖ. ﺗﺤﻮﻻت دﻧﯿﺎی اﻣﺮوز ﺑﺎوﺟﻮد رﺳﺎﻧﻪ ﺑﻪ اوج ﺧﻮد رﺳﯿﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻣﺮوز ﺑﺪون وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ و ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ ﺗﺼﻮر اﺳﺖ، رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزی از وب ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎ و ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ دﯾﮕﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺟﺎﻣﻊ و ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﮔﺮ ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﺑﺨﻮاﻫﺪ از اﺻﻮل ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺟﻬﺖ ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﯾﮏ رﺳﺎﻧﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﮑﻨﺪ و آن رﺳﺎﻧﻪ ﻫﻢ ﭘﯿﺮو ﻓﺮﻫﻨﮓ دﯾﻨﯽ و اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻗﺮان و ﺳﻨﺖ را ﻓﺮاﻣﻮش ﮐﻨﺪ. رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺟﻤﻌﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ اﻣﺮوزه ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ ﺳﺎزﻣﺎن در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻃﻮل ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﺶ ﺑﺎ ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزی ﺳﺮوﮐﺎر دارد و اﯾﻦ ﻓﻀﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮای او ﻓﺮﺻﺖ ﯾﺎ ﺗﻬﺪﯾﺪ ﺑﺎﺷﺪ و داﻧﺴﺘﻦ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رﺳﺎﻧﻪ ای ﺑﺮای ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻌﯽ ﺑﺮ آن ﺷﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ای و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺘﺎب ﺧﺎﻧﻪ ای ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻓﻀﺎی ﺳﺎﯾﺒﺮ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﯿﻢ.
خلاصه ماشینی:
رسانههای جمعی میتوانند تأثیر بسزایی در افکار عمومی داشته باشند امروزه یک مدیر سازمان در تمامی طول فعالیتش با فضای مجازی سروکار دارد و این فضا میتواند برای او فرصت یا تهدید باشد و دانستن مهارتهای مدیریت رسانهای برای یک مدیر رسانه حائز اهمیت است.
واژههاي كليدي: مدیریت، مدیریت فضای سایبر، مدیریت شبکههای مجازی مقدمه در دنیایی که به هرسو روی برگردانید با انبوهی از پیام های رسانهای مواجه میشوید که هر کدام با مقصودی خاص برای تحت تأثیر قرار دادن شما تولید وارسال شده اند، ساده انگارانه ترین کار پذیرش بدون بررسی وتحلیل این پیام ها است.
فرد بدون داشتن مجموعه مهارت ها، شناخت وسواد لازم در مسیر گرداب اگهی کاذب سیل مطالبی که در طول روز به سوی او از طریق همین ابزارهای ارتباطی اینترنتی سرازیر میشود، قرارمیگیرد ودر کنار تشخیص ندادن صواب از نا صواب، دچار اسیب های همچون هدر رفتن وقت، کناره گیری از زندگی روز مره، اعتیاد به اینترنت، دامن زدن به شایعه های شکل گرفته در فضای مجازی، جایگزینی ارتباطات مجازی به جای ارتباطات چهره به چهره میشود نکته مهمی که باید بران تاکید کرد این است که تشخیص واتخاذ راهکار های نطارتی وتربیتی در باره ی ارتباط فرزند با فضای مجازی مانند دیگر رسانهها وتکنولوژی های نوین ارتباطی، نیازمند اگاهی والدین به ویژه مادران در خصوص ویژگی های فضای مجازی، فرصت ها واسیب ها واثار حضور وفعالیت در فضای مجازی به علاوه استرتژی های نظارتی ومدیریت مناسب وکارامد برای هر گروه از فرزندان است.