چکیده:
ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ و وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻧﻘﺶ واﺳﻄﻪ ﻗﺪرت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ در ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺎﻟﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ. ازﻧﻈﺮ آﻣﺎری ﺑﺎ روش ﻣﺪل ﺳﺎزی ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰار ﻟﯿﺰرل ﺑﻮده اﺳﺖ. اﺑﺰار اﺻﻠﯽ ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮد ﮐﻪ رواﯾﯽ ﺳﺆاﻻت ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮات اﺳﺎﺗﯿﺪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن ﺑﺎ روش ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎ ﮐﺮﻧﺒﺎخ ﻣﻘﺪار 0/815 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و ﺗﺎﺋﯿﺪ ﺷﺪ. اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ روش ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده ﺑﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد 150 ﻧﻔﺮ ﻃﺒﻖ ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﺳﺎزﻣﺎن )ﺷﺮﮐﺖ( ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖ، ﻗﺪرت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺷﺮﮐﺖ و ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﺳﺎزﻣﺎن )ﺷﺮﮐﺖ( ﺑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ و ﻧﯿﺰ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺎﻟﻪ، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻧﯿﺰ ﺑﺮ ﻗﺪرت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ و اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖ و درﻧﻬﺎﯾﺖ ﻗﺪرت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﺎدار دارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﯾﮏ دوره زﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ داده ﻫﺎ در آن ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪه اﻧﺪ، ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎن ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺳﺒﺐ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮔﺮدد. ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ اﺗﺨﺎذ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﭘﯿﺸﺮو، ﺗﻤﺎس ﻣﻨﻈﻢ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﮐﺎﻫﺶ ﻗﯿﻤﺖ، و ﻗﯿﻤﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ، اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ، ﭘﺎﺳﺨﮕﻮ ﺑﻮدن در ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺷﺮﮐﺖ اﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: قابلیت های بازاریابی، ویژگی های سازمان، عملکرد شرکت، قدرت سازمانی، استراتژی بازاریابی، شرکت کاله مقدمه در سال هاي اخير، توجه به عوامل داخلي عملكرد شركت به علت توجه به پژوهش هاي تجربي افزايش يافته است و نشان مي دهد كه عوامل داخلي (مانند منابع و توانمندي هاي شركت)، نسبت به عوامل خارجي (مانند موقعيت صنعت و رقابت)، تأثير بيشتري در عملكرد شركت دارد.
البته در ابتدا ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق مورد محاسبه قرار گرفته است: جدول8: ضریب همبستگی اسپیرمن {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} -تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه هدف اصلی و عمده تحلیل عاملی، مطالعه نظم و ساختار موجود در داده های چند متغیره است که از این طریق به دنبال ساده کردن ماتریس همبستگی متغیرها می باشد به طوری که بتوان آن ها را بر حسب تعداد کمی از عامل های زیربنایی تبیین کرد.
جدول 11: نتایج آزمون فرضیه های تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} -بحث و نتیجه گیری بر اساس نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری، می توان نتیجه گیری کرد که: - خصوصیات سازمان (شرکت) با نقش تعدیل گری قدرت سازمانی و استراتژی بازاریابی بر عملکرد شرکت تأثیر معناداری دارد.
جدول 11: نتایج آزمون فرضیه های تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} -بحث و نتیجه گیری بر اساس نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری، می توان نتیجه گیری کرد که: - خصوصیات سازمان (شرکت) با نقش تعدیل گری قدرت سازمانی و استراتژی بازاریابی بر عملکرد شرکت تأثیر معناداری دارد.