چکیده:
در ﺑﺎزار رﻗﺎﺑﺘﯽ اﻣﺮوز ﺿﺮورت دارد ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﻫﻤﻮاره ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﮔﺎم ﺟﻠﻮﺗﺮ از رﻗﺒﺎ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻟﺬا ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺗﻼش ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻮاره ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺧﻮد را ﺣﻔﻆ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺳﺎزی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت و ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎی ﺷﺒﮑﻪ را ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل، در ﻣﻮرد اﯾﻨﮑﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ، ﻣﻮﺟﺐ رﺷﺪ ﺑﺎزار ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد، درک ﻣﺤﺪودی وﺟﻮد دارد. از اﯾﻦ رو ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺗﻮاﻧﺎﺋﯿﻬﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺑﺮ رﺷﺪ ﺑﺎزار ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﻓﺮﺿﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی ﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان اﻣﮑﺎن دﺳﺘﺮﺳﯽ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ، ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ اﯾﻦ اﺑﻌﺎد ﺑﺮ رﺷﺪ ﺑﺎزارﻫﺎی ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ 700 ﻧﻔﺮ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﺳﺎزه ﮔﺴﺘﺮ ﺳﺎﯾﭙﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﺪاد 248 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺬﮐﻮر )ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن، روﺳﺎ، ﻣﺪﯾﺮان و ﻣﻌﺎوﻧﺎن( ﮐﻪ ﺑﻪ روش ﺗﺼﺎدﻓﯽ از ﺑﯿﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﻧﺪ ﺗﻮزﯾﻊ و ﺟﻤﻊ آوری ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ از ﻣﻘﺪار 0.7 ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. رواﯾﯽ اﺑﺰار ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﻧﺠﺎم ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺗﺎﯾﯿﺪی ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت از روش ﻣﺪﻟﯿﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار LISREL اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان اﻣﮑﺎن دﺳﺘﺮﺳﯽ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ، ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ را ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺸﺎن داد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﺮ رﺷﺪ ﺑﺎزارﻫﺎی ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﻣﺜﺒﺖ ارزﯾﺎﺑﯽ ﺷﺪ. در ﭘﺎﯾﺎن ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ذﮐﺮ ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﭘﯿﺸﻨﻬﺎداﺗﯽ ﺑﺮای ﻣﺤﻘﻘﺎن آﺗﯽ اراﺋﻪ ﮔﺮدﯾﺪ.
خلاصه ماشینی:
فرضیات تحقیق حاضر به بررسی تاثیر توانمندیهای بازاریابی اینترنتی بر میزان امکان دسترسی اطلاعاتی، جهتگیری استراتژیک بینالمللی و قابلیتهای شبکه بینالمللی و همچنین تاثیر این ابعاد بر رشد بازارهای بینالمللی پرداخته است.
چرا که امروزه پيچيدگي فضاي كسب و كار، افزايش رقابت ميان توليد كنندگان، محدوديت منابع و بسياري عوامل ديگر، سبب شده كه سازمان هاي توليدي به سمت بكارگيري فرآيندها و تصميمات بهينه در حركت باشند تا از اين رهگذر، امكان بقاي بالنده سازمان را تضمين نمايند (مهرگان و همکاران، 1390) که در این راستا دسترسی به اطلاعات صادرات، قابلیت های بازاریابی اینترنتی و جهت گیری استراتژیک بین المللی می توانند بر روی آن تأثیرگذار بوده و خود این عامل نیز می تواند در رشد بازار صادرات تأثیرگذار باشد.
3- مدل و فرضیه های تحقیق با توجه به مطالب بیان شده، مدل مفهومی تحقیق حاضر را می توان به شکل نمودار 1 ترسیم نمود: (به تصوير صفحه مراجعه شود)نمودار (1): مدل مفهومی پژوهش برگرفته از تحقیق متیوس 1 و همکاران (2015) بنابر این فرضيه های تحقيق به صورت زير مطرح می شود: : H1توانائیهای بازاریابی اینترنتی بر رشد بازار بین المللی با توجه به نقش میانجی جهت گیری استراتژیک بین المللی در شرکت سازه گستر سایپا تاثیر دارد..
پیشنهادات مبتنی بر فرضیه دوم بر مبناي نتايج فرضيه دوم، مبني بر اينكه « توانمندیهای بازاریابی اینترنتی بر جهتگیری استراتژیک بینالمللی تاثیر مثبت و معنادار دارد» پیشنهاد میشود: شرکت همواره خود را متعهد به ارائه خدمات به مشتریان بین المللی بداند.