چکیده:
اندیشمندان فلسفهی میان فرهنگی با قبول «دیگری» و نقد فلسفه مدرن از یک سو و بهرهمندی از تکثر فلسفی دوران پست مدرن و توجه به اقتضائات جهانی شدن از سوی دیگر، از فلسفه میان فرهنگی به عنوان گرایش جدید فلسفه در دوران معاصر، سخن به میان میآورند و با نفی انحصار طلبی در فلسفه و فرهنگ خاص به دنبال تئوری گفتگوی بین فلسفهها و فرهنگهایاند. نظریهایی که لازمهاش امکان بررسی آراء جدیدی از منظر فلسفه مذکور بوده و زمینه طرح اندیشههایی نظیر مولوی را فراهم میسازد. همچون «دیگری» در نگاه ادهر مال «هستی مطلق و جلوههای متنوع آن» در اندیشه مولاناست. مبنایی که بر اساس آن میتوان از امکان قرائت فلسفه میان فرهنگی سخن گفت. در مقاله حاضر با روش «توصیفی ـ تحلیلی» و بر اساس مبنای «دیگری» و «هستی مطلق و انتشار حقیقت» به عنوان فرضیه، نظریه «فلسفه میان فرهنگی» و ابعاد گوناگون آن تبیین شده است. مولوی بر این اساس، قائل به تکثر فرهنگها و فلسفههاست. این تکثر زمینه فلسفه میان فرهنگی و تلاش برای دست یابی به همپوشانی فلسفهها و فرهنگها؛ یعنی معرفت حقیقت مطلق را برای آدمیان مهیا میسازد. از طرفی حقیقت مذکور زمینه همزبانی و گفتگوی میان فلسفهها و فرهنگها را آماده کرده و افقهایی از فهم مشترک را میان آنها فراهم میکند.
Intercultural philosophers, by accepting the "other" and criticizing modern philosophy on the one hand, and benefiting from the philosophical multiplicity of the postmodern era, and also the attention to the requirements of globalization, on the other hand, speak of intercultural philosophy as a new trend in contemporary philosophy. And by rejecting exclusivism in particular philosophy and culture, they seek a theory of dialogue between philosophies and cultures. A theory that requires the possibility of examining new ideas from the perspective of the mentioned philosophy and provides the basis for ideas such as Rumi. Like the other, in Adhar's view, it belongs to "absolute existence and its various manifestations" in Rumi's thought. The basis on which we can talk about the possibility of rereading intercultural philosophy. In the present article, the theory of "intercultural philosophy and its various dimensions" have been explained by the "descriptive-analytical" method and based on the basis of "other" and "absolute existence and dissemination of truth" as a hypothesis. On this basis, Rumi believes in the multiplicity of cultures and philosophies. This multiplicity of the field of intercultural philosophy and the attempt to achieve the overlapping of philosophies and cultures - the knowledge of the absolute truth beings for human. On the other hand, this fact prepares the ground for compassion and dialogue between philosophies and cultures and provides horizons of common understanding between them.