چکیده:
«فطرت»، مبداء مشترک ارزشهای انسانی در نوع بشر ومایه تعالی جامعه است. اما این که آیا فطریات نوع انسان بر زمینه سازی ظهور نیز مؤثراست یا نه؛ با تحلیل دیدگاههای استاد مطهری در قالب دو قیاس منطقی، قابل تبیین است. حاصل قیاس اوّل آن است که فطرت سالم در کنار اختیار، بشر را به سوی ویژگیهای جامعه مهدوی هدایت میکند و براساس قیاس دوم، همین فطرت، به عنوان یکی از مصادیق «حق»، در منطق قرآن هنگام تضاد حقّ و باطل، همواره اصیل و غالب و باقی خواهد بود و این امر درآیات وسنتهای الاهی نیز مشهود است. فطرت و احکام آن، گرچه گاه از مسیر درست منحرف شود؛ اما اصیل و ماندنی است و در زمینهسازی تحقق جامعه جهانی مهدوی نقش مثبتی خواهد داشت. مقاله حاضر به شکل کتابخانهای گرد آوری و به روش توصیفی- تحلیلی بیان شده است.
“Nature” is the common origin of human values in human being and the source of society’s excellence. However, this issue, whether the instincts of human race also affect the ground for the appearance (of the Imam) or not, can be explained by analyzing the views of Master Motahhari in the form of two logical analogies. The result of first analogy is that a pure nature, alongside the free will, guides human to the features of Mahdavi society, and based on the second analogy, the same nature, as one of the examples of “truth”, will always be original and dominant at the time of conflict between the right and wrong in the logic of the Qur’an, and this issue is also evident in the divine verses and traditions. Nature and its rules, although sometimes deviate from the right path; are original and lasting and will play a positive role in paving the way to the realization of the Mahdavi global community. The present article is presented in the form of library collection and descriptive-analytic method.
خلاصه ماشینی:
حاصل قیاس اّول آن است که فطرت سالم در کنار اختیار، بشر را به سوی ویژگیهای جامعه مهدوی هدایت میکند و براساس قیاس دوم ، همین فطرت ، به عنوان یکی از مصادیق »حق «، در منطق قرآن هنگام تضاد حّق و باطل ، همواره اصیل و غالب و باقی خواهد بود و این امر درآیات وسنت های الاهی نیز مشهود است .
در این میان ، نقش فطرت ، به دلیل مؤلفه مشترک در نوع بشر، از اهمیت خاصی برخوردار است و در بسیاری از آثار اسلامی به آن اشاره شده است که فقط چند نمونه از آن ها عبارتند از: کتاب »خط امان در ولایت صاحب الزمان ؟«، از محمد امامی کاشانی؛ »حکومت جهانی مهدی؟«، از آیت الله ناصر مکارم شیرازی؛ مقاله / »نقش فطرت در حرکت استکمالی انسان «، نوشته علی اصغر جعفری ولنی، و مقاله »نقش فطرت در تکامل اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری«، نوشته شمس الله مریجی، اصغر اسلامی تنها و حسین اسدی.
در این مقاله نیز از این پس ، با تأکید بر اثر زمینه فطری در سیر کمالی بشر، در قالب چند نکته ثابت میکنیم که فطرت به دلیل ثبات در نوع بشر، ابزار مناسبی برای سنجش تکامل است و به دلیل هدایت انسان به سوی کمال لایتناهی و همه جانبه و اعطای هویت یگانه به جوامع بشری؛ زمینه مناسبی برای ایجاد جامعه جهانی مهدوی می باشد: ٣-١-١ .