چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر ارزشیابی نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر یاسوج بود، تا بتواند اهمیت بازی در مهدکودکها را تشریح کند. روش پژوهش کمی است. جامعه پژوهش شامل کلیه مربیان مهدکودکهای شهر یاسوج بود که از طریق روش تصادفی خوشهای تعداد 20 مهدکودک بهعنوان نمونه انتخاب شدند؛ و ابزار به کار گرفتهشده، جهت جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. پرسشنامهها پس از جمعآوری، وارد نرمافزار آماری SPSS گردید. پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ (0,71)، محاسبه شد. برای بررسی دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، و در سطح آمار استنباطی (آزمونهای نرمالیتی کولموگروف اسمیرنف و آزمون آلفای کرونباخ و آزمون تی ((T مستقل و همچنین آزمون فریدمن) استفاده شد. یافتهها نشان داد سؤالات میانگین بالاتر از میانگین 3 بنابراین پاسخگویان معتقد بودند که ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مؤلفههای مطرحشده بالاتر از حد متوسط است. همچنین با توجه به سطح معناداری که برابر با 033/0 میباشد، چون این مقدار از 05/0 کمتر است، ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر موردمطالعه بالاتر از حد متوسط است؛ و با توجه به آزمون فریدمن که میزان کای اسکوار در آزمون فریدمن 8/9 و سطح معنیداری 002/0 بود، درنتیجه ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر یاسوج تا حدودی متفاوت بود.
The purpose of the present study was to analyze the role and position of play in kindergartens in Yasuj in order to explain the importance of play in kindergartens. The research method is quantitative. The study population consisted of all kindergarten educators in Yasuj who were selected as the sample of 20 kindergartens through random cluster sampling. The tool used to collect the data was a questionnaire. Questionnaires were collected and entered into SPSS statistical software. The reliability of the questionnaire was calculated based on Cronbach's alpha coefficient (0.71). Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation), and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov normality test, Cronbach's alpha test, and independent t-test and Friedman test). The findings showed that the questions were above the mean of 3. Therefore, the respondents believed that the evaluation of the role and position of the components was above the average, and also considering the significance level of 0.033. Since this value is less than 0.05, the evaluation of the role and position of play in the kindergartens in the study city is above average. And according to the Friedman test, the chi-square of the Friedman test was 9.8 and the significance level was 0.002, so the evaluation of role and position of play in kindergartens in Yasuj was somewhat different.
خلاصه ماشینی:
بازي مهم ترين و پرمعناترين فرايند براي يادگيري کودکان است وموقعيت هايي را ايجاد ميکند تا کودکان با هنجارها، مقررات و مهارت هاي زندگي آشنا شوند و روح سازگاري در آن ها به وجود آيد (مروجي، ١٣٩٥).
همچنين بسياري از متخصصان و مربيان آموزشي (مونته سوري، فروبل ، پياژه ، مک ميلان ، ويگوتسکي) بر نقش بازي به عنوان عمده ترين و اثربخش ترين روش آموزش کودک براي يادگيري درزمينه مهارت ها و موضوعات مختلف تأکيد کرده اند (کول ، ١٣٩٢؛ طالب زاده نوبريان ، ١٣٩١؛ سازمان پژوهش و برنامه ريزي، ١٣٩٥؛ پيري و اديب ١٣٨٨).
Izumi-Taylor, Rogers, Samuelsson, Lin and Lee 3.
باوجوداينکه هدف از بازيهاي آموزشي، بيشتر آموزش و يادگيري اهداف برنامه درسي است تا بازي، اما بايد جنبه بازي گونه بودن آن حفظ شود (خزاعي و خزاعي، ١٣٩٢).
guided or structured play پيشينه پژوهش عليرغم اهميت درک مفهوم بازي پژوهش هاي داخلي کمي در اين زمينه انجام گرفته است ، بنابراين توجه به پژوهش هاي انجام شده در زمينه بازي در مهدکودکها ميتواند بر اهميت اين پژوهش بيفزايد؛ در همين راستا ميتوان اشاره کرد: کشاورز و قليها (١٣٩١)، در پژوهشي به تبيين فلسفه بازي در تربيت سازگار با آموزه هاي انسان شناختي و معرفت شناختي اسلام پرداخته اند و بازي را موقعيت تربيتي مناسبي در جهت حفظ عزت و کرامت ، ارضاي ميل ذاتي نياز به آزادي، ابراز و تخليه احساسات دروني و هيجانات ، يادگيري فعاليت هاي جمعي و گروهي، شکل بندي صحيح شخصيت و شاکله ، تحقق استعدادها و تواناييهاي دروني و غيره که با توجه به محدوديت ها توسط مربيان صورت ميگيرد، تعريف ميکنند.