چکیده:
مطالعهی حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ترانهبازیهای کودکانه بر کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش بهصورت آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مدارس دخترانه ابتدایی منطقه پنجم شهر تهران بود که بهصورت تصادفی خوشهای چند مدرسه انتخاب و سپس از بین کلاسهای پایه سوم مدارس تعداد 30 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شد. با دانشآموزان گروه آزمایش در شش جلسه 30 دقیقهای ترانهبازیهای کودکانه کار شد ولی به گروه کنترل آموزشی داده نشد. از ابزار چک لیست وکیلالتجار (1395) در تصحیح انشای دانشآموزان استفاده شد که روایی آن توسط چند تن از اساتید و متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 95 درصد به دست آمد. دادهها به روش توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیری (Moncova) تجزیهوتحلیل شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که ترانه بازیهای کودکانه در افزایش کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان و افزایش دامنه لغات و ساختار و محتوای نگارش آنان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. ازاینرو میتوان نتیجه گرفت روش ترانهبازیهای کودکانه بر افزایش کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان تأثیر دارد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of children's play song method on the essay writing quality of the 3rd grade elementary school girls. The research method was experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population was the girls' primary schools in the 5th district of Tehran, which were randomly selected as a cluster of several schools, and then 30 students were selected from the 3rd grade classes as a sample. The children in the experimental group sang children's games in six 30-minute sessions, but the control group was not given any training. Vakil al-Tajjar (2015) checklist was used to correct students' essays, the validity of which was confirmed by several professors and experts, and its reliability was 95% through Cronbach's alpha. Data were analyzed descriptively using multivariate analysis of covariance (Moncova). Findings showed that children's play songs had a positive and significant effect on increasing the quality of students' writing and increasing their vocabulary, structure and writing content. Therefore, it can be concluded that the method of children's song plays has an effect on increasing the quality of students' writing.
خلاصه ماشینی:
همچنين مهارت نوشتن و انشاءنويسي به عنوان ابزاري بسيار متنوع و قدرتمند براي رسيدن به اهداف مختلف و تاثيرگذاري بر ديگران و حفظ ارتباطات شخصي ميباشد و از ضروريات فرايند يادگيري و جمع آوري اطلاعات محسوب ميشود (گراهام ٢٠١٢،٤)؛ بنابراين به طور خاص ، کلاس و درس انشاء، بهترين عرصه براي خلق نوآوريهاي نگارشي دانش آموزان (رحيم ، ١٣٨٩) و به منزله ي مزرعه اي است که ميتوان بذر پيدايش نويسندگان ، مترجمان و مؤلفان علمي را در آن بارور کرد (احمدي بيرجندي به نقل از شيخي فيني و زارعي،١٣٨٩) و دستيابي به اين مهم به آموزش گام ها و سطوح فراواني بستگي دارد (اکبري ١٣٩٢ به نقل از مام خسروي، ١٣٩٥) که در اين راستا ميتوان با استفاده از حواس ظاهري با گام هاي ابتدايي و آسان نظير بازيهاي کلامي، ترانه بازيها، قصه ها و نمايش هاي خلاق و غيره آغاز کرد و به پرورش مهارت هاي نوشتن در دانش آموزان پرداخت .
يافته هاي پژوهش هدف اين مطالعه بررسي تأثير ترانه بازيهاي کودکانه بر انشاءنويسي دانش آموزان دختر سوم ابتدايي بود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج آزمون تحليل کوواريانس تک متغيري براي نمره ي کل آزمون نيز حاکي از اين بود که پس از حذف اثر پيش آزمون بين دو گروه آزمايش و کنترل تفاوت وجود دارد و ترانه بازيهاي کودکانه موجب افزايش کيفيت انشاءنويسي در بين دانش آموزان دختر پايه سوم شده است (جدول ٨).
The Influence of Process-Based Teaching on Active Writing (Essay) of Elementary Grade 5 Elementary School Students in Rasht Education.
The Effectiveness of Brain-Based Learning on Insha Education Method on Students' Academic Self-Efficacy Beliefs and Writing Skills.
The Impact of Music on Persian Language Teaching, MSc Thesis, Payame Noor University, Tehran.
Development of Persian Language and Literature Education, Volume 30, Issue 1.