چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازیدرمانی بر میزان شادکامی و خلاقیت در کودکان پیشدبستانی تبریز انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانیهای تبریز است. نمونه آماری تحقیق حاضر 30 نفر از کودکان پیشدبستانیهای تبریز میباشد که بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه خلاقیت تورنس است. دادههای تحقیق با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد بازیدرمانی بر مؤلفههای شادکامی کودکان پیشدبستانی تأثیر دارد. همچنین بر اساس نتایج بازیدرمانی بر مؤلفههای خلاقیت کودکان پیشدبستانی تبریز تأثیرگذار بود.
The purpose of this study was to determine the effect of play therapy on happiness and creativity in preschool children in Tabriz. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control and experimental groups. The statistical population included all preschool children in Tabriz. The statistical sample of the present study was 30 preschool children in Tabriz who were selected by available sampling method and were randomly assigned into two experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The instruments used were Oxford Happiness Questionnaire and Torrance Creativity Questionnaire. The research data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that play therapy influenced the happiness components of preschool children. Also, based on the results of play therapy, it influenced the creativity components of preschool children in Tabriz.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل ميتواند خدمت مؤثري به تحصيل اين کودکان نمايد تا اين کودکان بتوانند مهارت هاي پيش نياز جهت موفقيت در يادگيري تحصيلي آينده را فرا گيرند و محقق درصدد آن است به اين سؤال پاسخ داده شود که آيا بازيدرماني مبتني بر رويکرد گشتالت بر افزايش خلاقيت و شادکامي کودکان پيش دبستاني در تبريز تأثير دارد يا خير؟ شادکامي: شادکامي يکي از موضوعات جالبي است که همواره از قديم موردتوجه بوده است ، بطوريکه تاکنون در مورد آن پژوهش هاي زيادي صورت گرفته است اينکه چه چيزي به شادکامي منجر ميشود موردبحث مجامع علمي ميباشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس نتايج به دست آمده (جدول ٢) بين گروه آزمايش و کنترل در مؤلفه هاي رضايت ، خلق مثبت ، سلامتي، کارآمدي و عزت نفس تفاوت معناداري وجود دارد (٠/٠٠١ = p)؛ به عبارت ديگر ميتوان گفت ، تفاوت بين نمرات دو گروه بيان کننده اين مطالب است که بازيدرماني بر مؤلفه هاي شادکامي کودکان پيش دبستاني تبريز تأثير دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس نتايج به دست آمده (جدول ٤-٨) بين گروه آزمايش و کنترل در مؤلفه هاي خلاقيت تفاوت معناداري وجود دارد (٠/٠٠٣ =p)؛ به عبارت ديگر ميتوان گفت ، تفاوت بين نمرات دو گروه بيان کننده اين مطلب است که بازيدرماني بر خلاقيت (بسط ، نوآوري، ابتکار و سيالي) کودکان پيش دبستاني تبريز تأثير دارد.
نتايج حاصل از تحليل فرضيه دوم نشان داد بازيدرماني بر افزايش مؤلفه هاي خلاقيت (بسط ، نوآوري، ابتکار و سيالي) کودکان پيش دبستاني تبريز تأثير دارد.