چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی دانشگاه دیجیتالی انجام شده است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات، کتب، گزارشهای کاری و انتشارات دانشگاهها به تعداد 2600 بوده که از این میان 84 سند انتخاب و از ابزار حیاتی گلین (2006) برای تامین کیفیت اسناد استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از کدگذاری باز و محوری انتخاب شد. نتایج سبب شناسایی چهار بعد برای دانشگاهی دیجیتالی شد. بعد پداگوژیک دانشگاه دیجیتالی شامل مولفههای اکوسیستم یادگیری، کلاس درس، برنامه درسی، آموزش و کتابخانه دیجیتالی بوده است. بعد سازمانی دانشگاه دیجیتالی شامل سیاستها و قوانین، فرهنگ و تعاملات و ارتباطات دیجیتالی بوده است. بعد مدیریتی دانشگاه دیجیتالی شامل مدیریت مالی، مدیریت دانش، نظام ارزیابی، کنترل و نظارت و تضمین کیفیت دیجیتالی بوده است. نهایتا بعد فناوارانه شامل بستر فناوری، مدیریت محتوا و پشتیبانی دیجیتالی بوده است.
خلاصه ماشینی:
1 Life-long learning 2 Digital university 3 Koh & Teo از ديگر چالش هاي نظام دانشگاهي، تغييرات سريعي است که به اين نهاد روي آورده اسـت .
1 Information and Communication Technology 2Zozie& Chawinga 3 Siemens, Gašević& Dawson 4 Johnston, MacNeill, Smyth مباني نظري و پيشينه پژوهش ديجيتال " به يک عبارت "جادويي "١ تبديل شده است و يک نيروي قدرتمند اجتماعي و اقتصادي را نشان ميدهد.
مفهوم دانشگاه ديجيتال در چند سال اخير به عنوان يک موضوع کليـدي در گفتمـان توسعه سـازماني و آموزشـي در آموزش عالي مطرح شده است ؛ و در سراسر جهان تمرکز تحقيقات علمي درزمينه ي ادبيـات موضـوعات يـادگيري، 1 Chawinga & Zozie 2 Garrison 3 Anderson & Dron 4 Moore &Kearsley 5 Valentine 6 Moore et al 7 Skrypnyk et al 8 Learning Management System (LMS) 9 Daniel عمل تدريس و پيشرفت هاي فناوري است (مکلاسکي و وينتر١، ٢٠١٤؛ گـودفلاو و لـي ٢، ٢٠١٢، سـلوين ٣، ٢٠١٣).
G, Gašević D and Dawson S (eds) Preparing for the Digital University: A Review of the History and Current State of Distance, Blended, and Online Learning, pp.