چکیده:
هدف این مقاله در چارچوب مطالعات نفسیری، نشانهشناسی کلاسهای درس یک دانشگاه برای ایجاد آگاهی انتقادی درباره معانی و نحوه عمل کردن نشانههای موجود در متن آلایههای فیزیکی آن به پیوست آموزههای مدیریتی منبعث از آن بود. برای تحقق این هدف، پس از گرفتن عکس از عناصر ساختاری کلاسهای درس دانشگاه مورد مطالعه، تعداد 7 عکس به عنوان نمونه برای تجزیه و تحلیل انتخاب شدند. معیار غربالگری عکسها، ضابطه قابلیت یادگیری بیشتر از متون دیداری بود. در ادامه، دادهها با استفاده از روشهای نشانهشناسی سوسور و بارت مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. یافتههای پژوهش ما را به کشف 5 اسطوره دلالت نمودند: اسطوره استاد-شاگردی (لزوم تبعیت محض شاگرد از استاد در مقام آموزش و تکیه بر آراء و اندیشههای مطرحشده توسط او در عوض مواجهه منتقدانه و یا شالودهشکنانه با آن اندیشهها یا همآموزی)، اسطوره نظم-نسق (القای معنایی مستحسن به رعایت نظم در سازمان برای سامانمندی امور)، اسطوره مهتری-کهتری/ ارباب-رعیتی (ایجاد ناگزیر نظام طبقاتی در سازمان)، اسطوره دارندگی-برازندگی (عدم اهتمام بایسته نسبت به کاربست و نگهداشت اموال و امکانات عمومی سازمان) و اسطوره پت-مت (عدم همهجانبهنگری در برنامهریزی و بسیج منابع و امکانات سازمان).
خلاصه ماشینی:
Danielsson & Bodin از آنجا که آلايه هاي ف زي يکي ميتوانند با توجه به معاني نهفته در خود پيام هايي قوي براي اعضاي سازمان به همراه داشته باشد (اتول ١، ٢٠٠١، ١٠)، براي فهم معاني نهفته در درون آلايه هاي فيزيکي و کشف دلالت هاي آنها بايد به تجزيه تجزيه و تحليل و تفسير آنها پرداخت (کمپ و همکاران ، ٢٠١٥، ٣٨٤)؛ براي اين کار ميتوان از رهيافت نشانه شناسي ٢ بهره برد، زيرا نشانه شناسي راهبردي پژوهشي براي کاوش و کشف دلالت هاست و به گوياوري معاني نهفته در لايه هاي پنهان پديده هاي ظاهري ميپردازد و آنها را به نطق فراميخواند؛ ضمن اينکه به استناد ساختارگرايي مرتبط با نشانه - شناسي، در پس پديده هاي ظاهري از قبيل پديده هاي فرهنگي و ارتباطي، هسته اي سخت و پنهان نهفته است که نشانه - شناسي متکفل فهم آنها به عنوان ژرف ساخت است (مهديزاده ، ١٣٩١، ٩٥).
1. Konar, Sundstrom, Brady, Mandel, & Rice 2.
Sundstrom, Burt, & Kamp 3.
Moultrie, Nilsson, Dissel, Haner, Janssen, & Van der Lugt 10.
Organizational culture, innovation, and performance: A test of Schein's model, Journal of Business Research, 67, 1609-1621.
Organizational culture and physical environments: A study of corporate head offices, Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology.
Innovation spaces: Towards a framework for understanding the role of the physical environment in innovation, Creativity and Innovation Management, 16(1), 53-65.
Causes and consequences of deviant workplace behavior, International Journal of Innovation, Management and Technology, 2 (2), 123-126.
Learning through the physical environment in the workplace, International Education Journal, 2(1), 10-19.