چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای آشفتگی روان شناختی در رابطه طرح وارههای ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی با گرایش به رفتارهای پرخطر (از جمله مصرف مواد مخدر و الکل) در دانشآموزان انجام شد. روش: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر میاندوآب در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 4779 نفر بود. نمونه ای به حجم 399 نفر از دانشآموزان با استفاده از فرمول اسلووین به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسش نامه طرح وارههای ناسازگار اولیه، پرسش نامه تنظیم شناختی هیجان، پرسش نامه خطرپذیری جوانان ایرانی و مقیاس آشفتگی روان شناختی را تکمیل کردند. داده ها با روش های همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که طرح وارههای ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی تاثیرات مستقیم معناداری بر رفتارهای پرخطر (از جمله مصرف مواد مخدر و الکل) داشتند. همچنین، طرح وارههای ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی از طریق آشفتگی روانشناختی تاثیرات غیر مستقیم معناداری بر رفتارهای پرخطر داشتند. نتیجهگیری: به طورکلی، یافتههای پژوهش نشان داد که طرح وارههای ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی میتوانند با افزایش آشفتگی روان شناختی موجب بروز و تداوم گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان، به ویژه مصرف مواد مخدر و الکل که در این گروه شایعتر است، گردند.
Objective: The aim of this study was to determine the mediating role of psychological distress in relations of early maladaptive schemas and negative emotion regulation to the tendency to high-risk behaviors (including substance and alcohol use) in students. Method: The present study was descriptive-correlational of structural equation modeling type. The statistical population included all secondary high school students in Miandoab in 2019-2020 (n=4779). A sample of 399 students was selected using Slovenchr ('39') s formula by multi-stage cluster random sampling. Participants completed the early maladaptive schema questionnaire, the cognitive emotion regulation questionnaire, the Iranian adolescentschr ('39') risk-taking scale, and the psychological distress scale. Data were analyzed by Pearson correlation and structural equation modeling. Results: The results showed that early maladaptive schemas and negative emotion regulation had significant direct effects on high-risk behaviors (including substance and alcohol use). Also, early maladaptive schemas and negative emotion regulation had significant indirect effects on high-risk behaviors through psychological distress. Conclusion: In general, the research findings showed that by increasing psychological distress, early maladaptive schemas and negative emotion regulation can cause the emergence and maintenance of the tendency to high-risk behaviors in adolescents, especially substance and alcohol use which are more common in this group.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: به طورکلی، یافته های پژوهش نشان داد که طرح واره های ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی میتوانند با افزایش آشفتگی روان شناختی موجب بروز و تداوم گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان ، به ویژه مصرف مواد مخدر و الکل که در این گروه شایعتر است ، گردند.
Brooks, Harris, Thrall & Woods Rohling, Warren & Smalley 6.
Savolainen, Kaakinen, Sirola & Prévost Oksanen 4.
بنابراین ، با توجه به خلاء پژوهشـی و ضـرورت شـناسـایی عوامل موثر در رفتارهای پرخطر، این مطالعه با هدف پاســخ به این ســوال انجام شــد که آیا آشــفتگی روان شــناختی نقش واسـطه ای معنیداری در رابطه طرح واره های ناسـازگار اولیه و تنظیم هیجان منفی با گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان دارد؟ روش جامعه ، نمونه و روس نمونه گیری پژوهش حاضــر توصــیفی- همبســتگی از نوع مدل ســازی معادلات ســاختاری ٣ بود.
جدول ٢: نتایج همبستگی پیرسون برای متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) * p با توجه به جدول ٢، بین طرح واره های ناســـازگار اولیه ، تنظیم هیجان منفی، آشـــفتگی روان شـــنـاختی و گرایش به رفتـارهای پرخطر در نوجوانان روابط مثبـت و معنیداری وجود داشـــت (٠٠١ معادلات سـاختاری امکان پذیر اسـت .
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف تعیین نقش واسـطه ای آشـفتگی روان شـناختی در رابطه طرح واره های ـناســـازگـار اولیـه و تنظیم هیجـان منفی ـبا گرایش ـبه رفتـارهـای پرخطر در دانش آموزان انجـام شـد.
Goldsmith, Tran, Smith & Howe Zvolensky 3.