چکیده:
در این تحقیق، با روش «مطالعۀ موردی» و روش نمونهگیری « گلولهبرفی» 124 نفر از جوانان اروپایی که جذب داعش شدهاند مورد مطالعه قرار گرفته و برای هرکدام پروفایل جداگانه ساخته شد. در این پروفایلها نام، نامخانوادگی، ناممستعار، سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، مذهب، محل سکونت، اصلیت نژادی، ماموریت، دلیل جذب، طریقجذب، وضعیت فعلی، فنون اقناع، نقش رسانه در جذب، نوع بازنمایی در رسانهجمعی و تولید، توزیع، مصرف یا حضور در محتوای داعش بررسی شده است. نقش رسانههای اجتماعی در جذب این مخاطبان خاص و بهظاهر دستنیافتنی پرسش اصلی این تحقیق بوده است. پرسشهای فرعی عبارتند از: 1. نقش رسانه در جذب جوانان اروپایی کدامیک از این سه حالت بوده است؟ عامل جذب، کاتالیزور(شتابدهنده) یا بیتاثیر؟ 2. نسبت (تولیدکنندههای محتوای داعش) با (توزیعکنندههای محتوای داعش)، (مصرفکنندههای محتوای داعش) و (حاضرین در محتوای داعش) در این جامعه موردی به چه میزان است؟ 3. کدامیک از فنون چهاردهگانۀ اقناع برای جذب این افراد بیشتر به کار رفته است؟ 4. نوع و نسبت بازنمایی رسانههای جمعی این افراد چه میزان بوده است؟ 5. این افراد دارای اصلیت اروپایی بوده یا نسل دوم و سوم مهاجرین به اروپا بودهاند؟ 6. رسانۀ اصلی جذب این افراد در کدام سوی طیف «از منبر تا فضایمجازی» بوده است؟
Leaving home for Jihad? Disguising dystopia & Selling it as utopia is what ISIS does with its recruits (especially young Europeans). By sticking to extreme ideological thoughts or claiming no ideology, this dystopia remains ruined forever. This article has been trying to answer some -easy yet difficult to imitate- questions: How is it possible to recruit a young educated Western Citizen to fight for an old outdated Eastern ideological battle? Who are the European youths willing to engage in radicalization? Why is this triangle (Sex, Violence, Religion) so favorite in times beyond compare? Is it only for the sake of Utilitarianism? What’s the percentage of The female jihadists of Europe and the male ones? What are the main Driving factors behind foreign fighters in Syria and Iraq? Fortunately, there are good pieces of puzzle here and there all around the world about this topic. European countries have been feeling the necessity to analyze not the terrorists but the ways they persuade recruits (by studying Intercultural conflict management, Intercultural moral judgement and so on.). The very Persuasion Process happens by using, misusing, disusing or abusing Mass Media. That’s why Media managers should be aware of the outcome more than others.
خلاصه ماشینی:
در ایـن تحقیـق ، بـا روش «مطالعۀ موردی » و روش نمونه گ ری ی «گلوله برفی» ١٢٤ نفر از جوانان اروپـایی کـه جـذب داعش شده اند مورد مطالعه قرار گرفته و برای هرکدام پروفایل جداگانه ساخته شد.
نمونه آماری پژوهش جوانان اروپایی جذب شده توسـط داعش هستند که اخبار مرتبط با آن ها به شـکل مـتن کـاوی گـزارش در خبرگـزاری هـا و روزنامه های ب ن ی المللی مورد بررسی قرار گرفتـه اسـت .
عنوان تحقیق ارزشمند دیگری که توسط انتشارات راتلج درباره اهمیت نقش خـانواده در پیوستن جوانان اروپایی به داعش به قلم ماریون ون سان Marion Van San اسـتاد دانشـگاه روتردام هلند و عضو پژوهشگاه علوم اجتماعی روتردام در ماه فوریه ٢٠١٨ منتشـر گردیـده ، «مردان و زنان جوان بلژیکی و هلندی که بـه داعـش پیوسـته انـد: تحقیقـی مـردم نگارانـه از خانواده هایی که این افراد پشـت سـر گذاشـته انـد.
٢. ٣ روش تحقیق در این تحقیق ، با روش «مطالعـۀمـوردی » و روش نمونـه گیـری غیراحتمـالی «گلولـه برفـی » جوانان اروپایی که جذب داعش شده اند مورد مطالعه قرار گرفتـه و بـرای هرکـدام پروفایـل جداگانه ساخته شد.
نمونه آماری پژوهش جوانان اروپایی جذب شده توسط داعش هستند که اخبار مرتبط بـا آن ها به شکل متن کاوی گزارش در خبرگزاری ها و روزنامه های بـین المللـی مـورد بررسـی قرار گرفته است .
٧٥ درصـد یعنـی سـه چهارم از کل جامعۀ مورد مطالعه از یکی از دو طریق ( منبر یا شبکه هـای اجتمـاعی) جـذب داعش شده اند.