چکیده:
امروزه، اهمیت روزافزون فضای گسترده مجازی در عرصه تبلیغ و اطلاعرسانی، بر کسی پوشیدهنیست. این مسئله به قدری مهم است که غفلت از آن برای هر صاحب فکر و اندیشهای میتواند گران تمام شود. پژوهش حاضر با تکیه بر همین اهمیت، قصد دارد تا به نحوه بهرهگیری دو طیف عرفان نوظهور ـ اشو و عرفان حلقه ـ از فضای مجازی را مورد بررسی قراردهد. در این راستا، تلاش شد، با روشی توصیفیـتحلیلی، مجموعه فعالیتهای فضای مجازی در یک محدوده زمانی شش ماهه و با تأکید بر تعداد کانالها، تعداد کاربران، تعداد پستها، محتوای پستها، نحوه بهرهگیری عرفانهای جدید از بسترسازی فضای مجازی و اهداف آنان در این فضا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. مهمترین یافته این پژوهش که با روشی توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده، بیان کننده این مهم است که عرفان حلقه و اشو، با بهره-گیری از فضای مجازی و با تمرکز بر موضوعات مهم وجذابی چون دفاع از حقوق زنان و ضدیت با برخی امور دین، توانستهاند رشد قابل ملاحظهای در بین جوانان داشته باشند. همچنین عدم دسترسی آنها به رسانههای مجاز و انجام فیلترینگ نتوانسته است، مانع بزرگی بر سر راه آنان باشد.
Today, the growing importance of cyberspace in the field of advertising and information is not hidden from anyone. This issue is so important that neglecting it can be costly for any thinker. Based on this importance, the present study intends to examine the use of cyberspace by two spectrums of emerging mysticism - Ashu and halgheh mysticism. In this regard, an attempt was made, with a descriptive-analytical method, to set the activities of cyberspace in a period of six months and with emphasis on the number of channels, number of users, number of posts, content of posts, how The use of new mystics from the bedrock of cyberspace and their goals in this space should be studied and analyzed. The most important finding of this research, which has been written in a descriptive-analytical manner, indicates that it is important that mysticism is used in cyberspace and focusing on important and attractive topics such as defending women's rights and opposing some religious issues. , Have been able to grow significantly among young people. Also, their lack of access to authorized media and filtering has not been a major obstacle in their way.
خلاصه ماشینی:
مهمترین یافته این پژوهش که با روشی توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده ، بیان کننده ایـن مهم است که عرفان حلقه و اشو، با بهره گیری از فضای مجازی و با تمرکز بـر موضـوعات مهم وجذابی چون دفاع از حقوق زنان و ضدیت با برخی امور دین ، توانسته اند رشـد قابـل ملاحظه ای در بین جوانان داشته باشند.
پژوهش حاضر با تکیه بـر این واقعیت و با توجه به اهمیت پرداختن به چنین موضوعاتی، تلاش کرده اسـت تـا نحـوه بهره گیری، دو مورد از مهم ترین عرفان های نوظهور رشد یافته در ایران ـ یعنی عرفـان حلقـه و اشو ـ را مورد بررسی قرار دهد.
توجه و تمرکز عرفان های نوظهور به سایت ها و قابلیت فضای مجازی این امکـان را در اختیار آنان قرار داده است که باصرف کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکـن عقایـد خود را در وسعت زیاد منتشر نمایند.
٦ اهداف و برنامه های عرفان های نوظهور در فضای مجازی بـا تاکیـد بـر محتوای پست ها نگاهی کوتاه به محتوای پست ها و مضامین موجود در پست هـا در هـر مـاه ، بـه روزرسـانی محتوای پست ها به مقتضای مسائل روز و غیره نشان دهنده ایـن موضـوع اسـت کـه اشـو و حلقه در ایران به دنبال اهدافی چند مانند نقد حکومت دینی ایران ، توجه به برتری و جایگـاه مغفول مانده زن در جامعه ، رسیدن به تعالی به نحوی سـریع و بـا مسـیری جدیـد و تزریـق سبکی جدید در اندیشه ، اندیشه ای که مدت هاست توسط دیـن شـکل گرفتـه و بـا تعهـد بـه خانواده و در چهارچوب خانواده معنا مییابد، هستند.