چکیده:
با توجه به اهمیت موضوع کارآفرینی و اشتغال، پژوهش حاضر بر آن است تا با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی بین دو حوزه بازاریابی و کارآفرینی به شناسایی و تبیین پیامدهای فرهنگی- اجتماعی توسعه فرایند بازاریابی در کسبوکارهای خانگی در بخش صنایع دستی استان خراسان شمالی بپردازد. روش پژوهش از نوع کیفی (روش گراندد تئوری) بوده و گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته و بررسی پیشینههای تحقیق صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور با تخصص بازاریابی و کارآفرینی، اعضای کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارآفرینان منتخب در بخش کسب و کارهای کارآفرینانه خانگی حوزه صنایع دستی در استان خراسان شمالی است که با استفاده از روش نمونهگیری نظری (هدفمند) و رسیدن به نقطه اشباع نظری در نهایت پس از 21 مصاحبه به عنوان نمونه انتخاب شدند. لازم به ذکر است تجزیه و تحلیل دادهها نیز طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، پیامدهای فرهنگی - اجتماعی توسعه فرایند در بازاریابی کسبوکارهای کارآفرین خانگی شامل پنج مؤلفه تحت عناوین بهبود کیفیت زندگی، اشتغالزایی پایدار، بهبود زیرساختها، نهادینهسازی کارآفرینی، افزایش گرایش به مشاغل خانگی شناسایی و استخراج شد. همگرایی بین دو حوزه بازاریابی و کارآفرینی موجب ایجاد مزیت رقابتی و خلق ثروت میشود و منافع اجتماعی و فرهنگی فراوانی برای کارآفرینان بخش خانگی در استان خراسان شمالی و همچنین در سطح جامعه به همراه خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور با تخصص بازاریابی و کارآفرینی، اعضای کارگروه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارآفرینان منتخب در بخش کسب و کارهای کارآفرینانه خانگی حوزه صنایع دستی در استان خراسان شمالی دانشجوی دکتری گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علیآباد کتول Iaumarketing@yahoo.
روش شناسی تحقیق همانگونه که پیشتر اشاره شد هدف پژوهش حاضر شناسایی پیامدهای اجتماعی- فرهنگی ناشی از بازاریابی کسبوکارهای خانگی در بخش صنایع دستی استان خراسان شمالی است و با توجه به نوظهوربودن موضوع و مفهوم کسبوکار خانگی و با توجه به اینکه در مطالعات پیشین، کمتر پژوهشی یافت میشود که تمرکز خود را معطوف به بررسی مؤلفههاي تاثیرگذار بازاریابی در کسب و کارهاي خانگی نموده باشد، در این مطالعه با بهکارگیري رویکرد پژوهش کیفی اکتشافی و به طور مشخص راهبرد نظریه دادهبنیاد، اقدام به استخراج پیامدهای فرهنگی– اجتماعی بازاریابی کسبوکارهای کارآفرین خانگی نمودیم.
اشتغالزایی پایدار به عنوان دومین پیامد اجتماعی و فرهنگی ناشی از توسعه بازاریابی در کسبوکارهای خانگی بخش صنایعدستی استان خراسان شمالی محسوب میشود که این نتیجه با نتایج تحقیق گلابی و دیگران (1390)، مبارکی و دیگران (1395) و ماتنر و فورد (Mottner, Ford: 2015) همسو میباشد.
مقوله دیگر نهادینهسازي کارآفرینی است که بهعنوان چهارمین پیامد اجتماعی و فرهنگی ناشی از بازاریابی کسبوکارهای خانگی در بخش صنایع استان خراسان شمالی به شمار میآید که با نتایج تحقیق سید امیری و دیگران (1394) همسو است.