Skip to main content
فهرست مقالات

فقدان برنامه، ویژگی عمده بازرگانی کشور در سالهای جنگ

نویسنده:

(5 صفحه - از 3 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : واردات، بازرگانی، جنگ، واردات کالا، ویژگی عمده بازرگانی کشور، اقتصادی، مواد اولیه، سال سهم واردات بخش خصوصی، بازرگانی کشور، توزیع

خلاصه ماشینی:

"روش بررسی مبتنی بر پی‌گیری تغییر و تحول چند عامل عمده در بازرگانی کشور طی سالهای بعد از انقلاب و بخصوص بعد از آغاز جنگ تحمیلی است و طی آن،رابطه حجم واردات با درآمدهای ارزی و نقش بخش خصوصی در بازرگانی خارجی و به‌طور جزئی توزیع داخلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آغاز جنگ،باوجود اینکه وقوع آن به کشور تکانی اساسی وارد کرد و بسیاری الزامها را پدید آورد،نه تنها یک راه‌حل همه جانبه برای برخورد با مشکلات بازرگانی که یک وجه عمده اقتصاد کشور است ارائه نشد، بلکه از سویی ادامه درگیری‌های سیاسی(تا اواخر سال 1360)و از سوی دیگر نداشتن یک تصور واقعی از اثرات درازمدت جنگ بر اقتصاد و بازرگانی،بازرگانی کشور را در هر دو وجه داخلی و خارجی آن از کانون توجه مسئولین دور کرده و تصمیم‌گیری در مورد مهمترین جنبه‌های این امر را به عملی روزانه و طبیعتا از سر ناچاری بدل کرد. متاسفانه حتی در سالهایی که هزینه‌های جنگ تحمیلی بر اقتصاد کشور فشار وارد می‌کند،درآمد ارزی کشور، موقعیتی نوسانی دارد،و لزوم سخت‌گیری در هزینه‌های خارجی به شدت مطرح است،به دلیل افزایش فاصله واقعی ارزش ارز خارجی و پول رایج،تمایل بخش خصوصی به کسب سهم بیشتر از واردات کالاهای خارجی بیشتر شده و امکان دست‌زدن به ترکیب بازرگانی خارجی کاهش بیشتری می‌یابد. در این شرایط جزیی از بیلان بازرگانی خارجی کشور به شرح زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانچه ملاحظه می‌شود،در نیمه اول سال 1360 اولا سهم بخش خصوصی به طرز بسیار بارزی نسبت به نیمه اول سال 1359 در واردات کالا افزایش یافته است و ثانیا سهم بیشتری از واردات محصولات غذایی و مواد اولیه کارخانه‌ها که کنترل آنها اهمیت فراوانی در دوران جنگی کسب می‌کند،به بخش خصوصی داده شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.