چکیده:
رضایت گردشگر مقوله ایست که تحت تأثیر عوامل مختلف بوده و از طریق ایجاد پایداری در سفرها، موجبات رونق گردشگری و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها را فراهم میکند. یکی از موضوعات مهم اثرگذار بر رضایت گردشگران بحث کیفیت خدمات ارائه شده است که بهعنوان استانداردی برای ارزیابی اثربخشی خدمات خاص استفاده میشود. از این رو هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر میزان رضایت گردشگران از کیفیت خدمات گردشگری بر اساس مدل کانو است. پژوهش حاضر از نوع کمی و کیفی بوده؛ ابتدا در بخش کیفی، از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان استخراج، سپس با تنظیم پرسشنامه، رضایتمندی گردشگران از طریق مدل کانو سنجش و اولویتبندی شد. جامعه آماری کلیه گردشگران واردشده به واحدهای پذیرایی روستای مرزی باغچه سرا در روزهای دوشنبه و جمعه به تعداد 150 نفر بودند که به دلیل دسترسی محدود به جامعه آماری، با استفاده از روش کل شماری 108 پرسشنامه بین آنها توزیع شد. نتایج حاصل از دادههای بخش کیفی عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان را به 3 مقوله اصلی، 7 مقوله فرعی و 20 مفهوم تقسیمبندی نمود که بر اساس مدل کانو، این عوامل در قالب سه بخش الزامات عملکردی، اساسی و انگیزشی اولویتبندی شدند. ارائه خدمات در کوتاهترین زمان در رستورانها با ضریب رضایت 44/0(عوامل اساسی)، بالا بودن ظرفیت رستورانها با ضریب رضایت 69/0(عوامل عملکردی) و قیمت مناسب خدمات رستورانها نسبت به سایر رستورانهای مقصد گردشگری با ضریب رضایت 83/0 (عوامل انگیزشی) به ترتیب دارای بالاترین اولویت در بین عوامل دیگر رضایتمندی گردشگران بودند.
Tourist satisfaction is an issue that is influenced by various factors and contributes to the economic and social development of countries through tourism sustainability. One of the important issues affecting tourists' satisfaction is the quality of service provided, which is used as a standard to evaluate the effectiveness of specific services. Therefore, the aim of this paper was Identifying and Prioritizing Factors Affecting Tourist Satisfaction of Quality of Tourism Services Based on Kano Model. The present study was a qualitative and quantitative method. In the qualitative part, firstly, through interviewing experts in the field of factors affecting customer satisfaction, the satisfaction of tourists was measured and prioritized by Kano model. The population of the study consisted of 150 tourists who were admitted to the reception units of Gharouq village on Monday and Friday. Due to limited access to the statistical population, 108 questionnaires were distributed among them. The results of the qualitative sector data divided the factors affecting customer satisfaction into three main categories, 7 sub-categories and 20 concepts. Based on Kano model, these factors were prioritized in three parts: functional, basic and motivational requirements. In the shortest time in restaurants with satisfaction factor of 0.44 (essential factors), high capacity of restaurants with satisfaction factor of 0.69 (functional factors) and reasonable price of restaurant services relative to other tourist destinations with satisfaction factor of 0.83 (Motivational factors) had the highest priority, respectively, among other factors of tourist satisfaction.
خلاصه ماشینی:
مقاله علمي پژوهشي فصلنامه علوم و فنون مرزي، دورة نهم ، شمارة ٤ (٣٥)، زمستان ١٣٩٩ صص ٥٨-٢٩ شناسايي و اولويت بندي عوامل مؤثر بر ميزان رضايت گردشگران از کيفيت خدمات گردشگري بر اساس مدل کانو مطالعه موردي: روستاي مرزي باغچه سرا محسن حسني طالش ١- دانشجوي کارشناسي ارشد جغرافيا و برنامه ريزي روستايي، دانشگاه گيلان ، رشت ، ايران زهرا پوراميني - دانشجوي دکتري مديريت منابع انساني، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران ، ايران عادل ساريخاني ساريخان بيگلو - دانشجوي کارشناسي ارشد جغرافيا وبرنامه ريزي گردشگري، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٧/١٠ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١١/١٠ چکيده رضايت گردشگر مقوله اي است که تحت تأثير عوامل مختلف بوده و از طريق ايجاد پايداري در سفرها، موجب رونق گردشگري و توسعه اقتصادي و اجتماعي کشورها را فراهم ميکند.
يکي از موضوع هـاي مهـم اثرگـذار بـر رضـايت گردشگران بحث کيفيت خدمات ارائه شده است کـه بـه عنوان اسـتانداردي بـراي ارزيـابي اثربخشـي خـدمات خـاص استفاده ميشود.
ازاين رو هدف از اين پژوهش ، شناسايي و اولويت بندي عوامل مؤثر بر ميزان رضايت گردشـگران از کيفيت خدمات گردشگري بر اساس مدل کانو در روستاي مرزي باغچه سرا است .
با توجه به آنچه گفته شد سؤالات اصلي پژوهش حاضر عبارت اند از: عوامل مؤثر بر رضايت گردشگران از کيفيت خدمات گردشگري کدام اند؟ اولويت بندي عوامل مـؤثر بـر رضـايت گردشـگران از کيفيـت خـدمات گردشـگري چگونه است ؟ پيشينه پژوهش مطالعات مختلفي به بررسي رابطه بين کيفيت خدمات و رضايت مشتريان پرداخته و بررسـي رضايت مندي و کيفيـت خـدمات گردشـگري از سـوي انديشـمندان علـوم مختلـف انسـاني موردتوجه قرارگرفته شده است .