چکیده:
هدف: هدف مطالعه حاضر شناسایی پیامدهای مرگآگاهی بر زندگی از دیدگاه نوجوانان ایرانی بود. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی پدیدارشناسی انجام گرفت. مشارکتکنندگان شامل 26 پسر و دختر 16-18 ساله شاغل به تحصیل در مقطع متوسطه دوم در مدارس استان تهران بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند ملاکی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با استفاده از شیوه تحلیل مضمون صورت گرفت. یافتهها: یافتهها نشان دادند که پیامدهای مرگآگاهی در زندگی نوجوانان در پنج حوزه اصلی قابل سازماندهی هستند: انگیزش و اهداف؛ احساسات؛ رفتارها؛ بینفردی و اجتماعی؛ جهانبینی. نتیجهگیری: مرگآگاهی میتواند ابعاد مختلف زندگی نوجوان را تحتالشعاع قرار دهد و بنابراین، موضوعی دارای اهمیت و اساسی محسوب میشود. هر کدام از مضامین ذکرشده بیانکننده اثرات مرگآگاهی در زمینههای مختلف زندگی نوجوانان است و این نکته را آشکار میکند که یاد و اندیشه مرگ میتواند به شکلهای مختلفی بر ابعاد گوناگون زندگی نوجوانان اثر بگذارد و شیوه زیستن و نگرش آنها را به امور خود و جهان دستخوش تغییر کند. به عبارتی، مرگآگاهی برای نوجوانان که در ابتدای ترسیم طرح زندگی آتی خود هستند میتواند بهمثابه یک چراغ روشنگر راه عمل کند و نقشه و مسیر آینده آنها را شکل دهد.
Aim: The present research intended to investigate the outcomes of death awareness in life from the perspective of Iranian adolescents. Methods: The study employed a phenomenological qualitative approach. The participants included 26 male and female high school students aged 16 to 18 going to schools in Tehran province, who were selected through criterion purposive sampling method. To collect data, semi-structured interviews were utilized. In order to analyze the data, thematic analysis (TA) technique was used. Findings: The findings demonstrated that the consequences of death awareness in adolescentschr('39') lives can be categorized in five main dimensions: motivation and goals, feelings, behaviors, interpersonal and social, and worldview. Conclusions: Death-consciousness can overshadow various aspects of a teenagerchr('39')s life, and is therefore an important and fundamental issue. Each of these themes shows the effects of death awareness on different aspects of adolescence life and indicate that the remembrance of death can affect various dimensions of adolescent life in different ways. It can also change the adolescentschr('39') life style and their attitudes towards themselves and the world. In other words, to adolescents, who are at the beginning of planning their future lives, death awareness can act as a beacon and help shape their future plans and paths.
خلاصه ماشینی:
جامعه شناسان نيز از زماني که متوجه شدند نگرش به مرگ و تجربه مردن تحت تأثير زمينه هاي فرهنگي اجتماعي جامعه قرار دارد و دربردارنده پيامدهاي مهمي براي زيست اجتماعي انسان است ، اين موضوع را به دايره مط العات خود افزودند )جواهري و يزداني، ١٣٩٥(.
نتايج تحليلي مضمون پيامدهاي مرگ آگاهي در زندگي نوجوانان مضامين نکات کليدي مضامين فراگير سازمان دهنده انجام کارهاي بزرگتر؛ پوچ شدن اهداف؛ مؤثر در انتخاب هدف؛ تاثير در اهداف و تصميمات؛ تغيير مسير زندگي تصميمات انگيزش و موثر در ايجاد و تغيير انگيزه؛ کاهش انرژي؛ افزايش تلاش؛ افزايش فعاليت و اهداف نيروي انگيزشي انرژي آرامش بيشتر؛ هيجان بيشتر؛ اميدواري؛ شجاعت بيشتر؛ نااميدي؛ احساسات و افسردگي؛ ترس؛ ناتواني هيجانات احساسات نزديک تر شدن به خدا؛ ياد خدا بودن؛ رضايتمندي خدا؛ دوست داشتن عواطف ديني خدا بررسي اعمال؛ توجه به وظايف ؛ مراقبت از اعمال توجه به اعمال مراقبت بيشتر از خود؛ حساسيت به تغذيه و سلامتي خودمراقبتي رفتارها دوري از گناه؛ توجه به حقالناس؛ افزايش فعاليت در هيئت ؛ توجه به رفتارهاي ديني حقالنفس ؛ توجه به حجاب؛ دعا و قرآن خواندن؛ نماز خواندن آدم خوب شدن؛ به جا گذاشتن ياد خوب؛ انجام کارهاي خوب علاقه اجتماعي بين فردي و خوشخلقي؛ توجه بيشتر به پدر و مادر؛ توجه به اطرافيان روابط ميانفردي اجتماعي مغتنم شمردن زندگي در لحظ ه ؛ توجه به محدوديت عمر؛ راحت تر گرفتن زندگي زندگي جهانبيني حفظ عقايد پيشين ؛ توجه به آخرت؛ افزايش اعتقادات ديني باورهاي ديني بي توجهي به ماديات؛ بيارزشي دنيا عدم توجه به دنيا به طور کلي، تحليل دادههاي حاصل از مصاحبه با ٢٦ نوجوان در ارتباط با شناسايي پيامدهاي مرگآگاهي منجر به استخراج پنج مضمون فراگير و ١٢ مضمون سازماندهنده گرديد که در ادامه به توضيح اين مضامين همراه با بيان نمونه هايي از عبارات مشارکت کنندگان پرداخته مي شود.