چکیده:
زمینه و هدف: در سالهای اخیر با ظهور رویکرد جدیدی به نام «روان شناسی مثبت» تاکید بر شایسته سازی و تعریف مفاهیمی است که به تامین سلامتی و شادکامی افراد و بهره مندی آنها از یک زندگی سالم کمک می کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و روان درمانی مثبت گرا بر سرمایه های روان شناختی دانشجویان دختر با اجرای گروهی بوده است. روش: دراین پژوهش از روش نیمه تجربی پیش آزمون- پس آزمون برای دو گروه آزمون و گواه استفاده شد. برای این منظور از میان دانشجویان دانشگاه آزاد گرگان که در سال تحصیلی 95-94تحصیل می کردند. ،30نفر باروش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمون و گواه قرار گرفتند. گروه آزمون طی هشت جلسۀ دو ساعته،هفته ای یک جلسه به صورت گروهی، با روش درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی(MBCT ) ( و روان درمانی مثبت گرا آموزش دیدند. به علت ریزش تعدادآزمودنی ها به 10 نفر رسید.آزمودنی های دوگروه پرسشنامه سرمایه های روان شناختی لوتانز (2007) را دو نوبت تکمیل کردند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که MBCT، و روان درمانی مثبت گرا،سرمایه های روان شناختی و مولفه های آن(امید،خودکارآمدی،خوشبینی،تاب آوری) را افزایش می دهد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که جلسات هشتگانه «شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی» و «روان درمانی مثبت گرا» توانسته است به میزان قابل توجهی سرمایه های روان شناختی در شرکت کنندگان را افزایش دهد و در نتیجه موجب بهبود کیفیت زندگی آنان شود.
Purpose :The purpose of this study was to compare the effectiveness of mindfulness and positive psychotherapy on psychological capital. In this study a semi-experimental pre- and post-test method was used for both groups. Methodology: For this purpose among students of Islamic Azad University of Gorgan branch 30 individuals was randomly selected and placed in two groups of mindfulness and positive psychotherapy. The two groups during eight two-hour sessions were treated by mindfulness and positive psychotherapy. Due to quitting of participants, the number of subjects reduced to 10 people. The Subjects filled the Luthans’ psychological capital questionnaire on two occasions (before treatment and after treatment). Findings: The results of covariance analysis indicated the effectiveness of Mindfulness and positive Psychotherapy on psychological capital in the post-test. The results show the effect of mindfulness on psychological capital (0.002>) and positive psychotherapy on psychological capital (0.000>), respectively. Based on the results we concluded that the cognitive practices based on mindfulness and positive psychotherapy affect the components of psychological capital (hope, resiliency, self-efficacy, optimism). Conclusion: Due to the effectiveness of this type of training and taking into account the benefits of these methods, the wider practice is recommended
خلاصه ماشینی:
مقايسه اثربخشي ذهن آگاهي و روان درماني مثبت گرا بر سرمايه هاي روان شناختي در دانش جويان سيد مجتبي عقيلي * صباح محسني ** چکيده در سال هاي اخير با ظهور رويکرد جديدي به نام «روان شناسـي مثبـت » تأکيـد بـر شايسـته سـازي و تعريف مفاهيمي است که به تأمين سلامتي و شادکامي افراد و بهره مندي آن ها از يک زندگي سـالم کمـک ميکند.
هدف پژوهش حاضر بررسي و مقايسه شـناخت درمـاني مبتنـي بـر ذهـن آگـاهي و روان درمـاني مثبت گرا بر سرمايه هاي روان شناختي دانش جويان دختر با اجراي گروهي بوده است .
يافته هـا نشـان داد کـه شـناخت درمـاني مبتني بر ذهن آگاهي، و روان درماني مثبت گرا، سرمايه هاي روان شناختي افزايش داده است .
Terjesen, Jacofsky, Froh, & Digiuseppe 2.
Zou, Chen, Lam, & Liu 4.
بـه هـر حـال ، هدف اين پژوهش بررسي و مقايسه اثربخشي ذهن آگاهي و روان درماني مثبت گرا بر سرمايه هـاي روان شناختي در دانش جويان دانشگاه آزاد گرگان بود.
يافته هـاي ايـن پـژوهش بـا يافتـه خدادادي سنگده و همکاران (١٣٩٣) همسو ميباشد و به عنوان آخرين نتيجه اين پژوهش نشـان داد که روش درماني مثبت نگر نسـبت بـه روش درمـاني ذهـن آگـاهي تـاثير بيشـتري بـر سـرمايه هـاي روان شناختي دانش جويان داشته است .