چکیده:
فرهنگ نقشی محوری در حیات اجتماعی و اقتصادی در جوامع مختلف دارد و به معنای مجموعه ای از ارزش های اجتماعی است که در جوامع مختلف به مرور ساخته شده و به نسل های بعد منتقل میشوند. امروزه، رسانه ها تبدیل به یکی از مهمترین ابزارهای انتقال فرهنگی شده اند. اکثر قریب به اتفاق انسان ها در تعامل با رسانه ها هستند و حدود یک سوم اوقات بیداری ما صرف بهره مندی از رسانهها میشود. ارتباط و فرهنگ محکوم به همزیستی هستند. ارتباطات محصول فرهنگ و فرهنگ، مشخص کننده ساختار، معنا و زمینه ارتباطی است که صورت میگیرد. بدون ارتباط هیچ فرهنگی قادر به بقا نیست. وسایل ارتباط جمعی مهم ترین شاخصه جامعه مدرن به شمار می آیند و شامل رادیو، تلویزیون، سینما، نشریات و اینترنت، هستند. در این میان نقش رسانه های تصویری و به خصوص تلویزیون نسبت به سایر رسانه ها برجسته تر است و در مقایسه با دیگر رسانه ها از مطلوبیت بیشتری برخوردار است. این امر به خصوص آنجا تحقق می یابد که کودکان به عنوان متقاضیان جدی برنامه های تلویزیون مطرح هستند. در این میان کاربست هنر و هنرهای تصویری نقش محوری در این فرهنگ سازی در کودکان و نوجوانان دارد. در این تحقیق، فرایند فرهنگ سازی توسط تلویزیون کودک تاجیکستان (بهارستان) با ارائه مواردی، مانند: فرهنگ دیداری، فلسفه رسانه، تلویزیون کودک، بررسی شده است. روش تحقیق در این پژوهش، مطالعات اسنادی کتابهای فارسی، انگلیسی، تاجیکی و روسی درباره تلویزیون کودک و نوجوان است و مصاحبه هدایت شده با کارمندان و مدیریت شبکه بهارستان و بازدید از این شبکه و مشاهده حدود ۱۴ ماه برنامههای تلویزیون بهارستان در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بوده، که ۶ ماه از این بازبینی تحلیل شده است؛ همچنین از پرسشنامه محققساخته برای سنجش تاثیر فرهنگسازی شبکه بهارستان برکودکان فارسیزبان ایران، تاجیکستان و افغانستان استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از تاثیر هنرهای تصویری از طریق نهادینه سازی ارزش های فرهنگی نقشی مهمی در فرهنگ سازی تلویزیونی در کودکان و نوجوانان دارد.
هدف پژوهش:
1.واکاوی نقش تلویزیون در فرهنگ سازی در گروه سنی کودک و نوجوان.
2. بررسی چگونگی فرهنگ سازی تلویزیونی با تاکید بر جایگاه هنر در کودکان و نوجوانان.
سوال پژوهش
1.تلویزیون به عنوان یک رسانه تصویری چه نقشی میتواند در فرهنگ سازی در کودکان و نوجوانان داشته باشد؟
2.تلویزیون بهارستان، چه فلسفه بنیادینی برای فرهنگ سازی در کودکان و نوجوانان دارد؟
Communication and culture have to coexist. Communication is the product of culture, an indicator of the structure, mean, and communication field. No culture can survive without communication. The mass media is the most important index of modern society and includes radio, TV, cinema, publications, and the Internet. Meanwhile, the visual media, particularly TV, is more significant and desired than the other media. This matter is actualized particularly where children are proposed as the serious applicants of TV programs. In this research, the culture-building by the Tajikistan child TV program (Baharestan) is studied by proposing cases such as visual culture, media philosophy, and child TV. The methodology of this research is documentary studies by Persian, English, Tajik, and Russian books about children and teens TV, the guided interview by employees and management of Baharestan network and viewing of this network, and monitoring 14 months of Baharestan TV programs in 2012 and 2013 that 6 months of this revision was analyzed. Moreover, the researcher-made questionnaire was used to measure the effect of culture-building of Baharestan network on Persian-language children of Iran, Tajikistan, and Afghanistan. According to the obtained results in this research, it was tried to study all the relevant and efficient details of the growth and culture-building of children through TV by case stud of Baharestan TV.
خلاصه ماشینی:
فرهنگ سازی تلویزیونی با تاکید بر جایگاه هنر برای کودکان و نوجوانان مورد شناسی شبکه بهارستان تاجیکستان مقدمه امروزه رسانهها یکی از ابزارهای مهم قدرت محسوب میشوند و نظامهای اقتصادی و سیاسی در جهان با به کنترل گرفتن رسانهها و هدایت آنها، سعی در پیشبرد اهداف خود دارند.
چگونگی اختصاص نوع میکروفن برای برنامهای خاص از اصول اولیه و حرفهای در توليد تلویزیون است اما در بهارستان گاه به راحتی رعایت نمیشود، مثلاً مجموعه گفتگومحور درد دل، برای کودکان و نوجواناني که در صحنه حضور دارند از میکروفن دستی استفاده میشود.
چگونگی اختصاص نوع میکروفن برای برنامهای خاص از اصول اولیه و حرفهای در توليد تلویزیون است اما در بهارستان گاه به راحتی رعایت نمیشود، مثلاً مجموعه گفتگو محور درد دل، برای کودکان و نوجواناني که در صحنه حضور دارند از میکروفن دستی استفاده میشود.
با توجه به زیاد شدن مهاجرت و ارتباط های بینالمللی کودکان و نوجوانان مهاجر، نیاز به توجه و برنامهسازی ویژه در شبکه های تلویزیونی و تخصصی کودک و نوجوان دنیا در این زمینه رو به رشد است.
در برنامههای تولید داخل تاجیکستان که بیشتر مستند و گزارش و برنامههای گفتگو محور هستند به این موضوعات توجه میشود، اما در برنامههای تامینی مثل فیلم های سینمایی، مجموعههای داستانی و انیمیشنها که توجه بیشتر کودکان را هم جلب میکند، موارد و مشکلاتی وجود دارد که اغلب با همان مشکلات بدون هیچ ممیزی ویژه تربیتی کودک و نوجوان از تلویزیون بهارستان پخش میشود.
ویژه برنامههایی در مورد تغذیه صحیح گیاهان شفابخش و ورزش که به سلامتی جسم توجه و تأکید دارد و در شبکه کودک و نوجوان بهارستان پخش میشود از محاسن این شبکه است.