چکیده:
عملکرد هر سازمانی متأثر از سرمایههای مختلف اجتماعی، انسانی، مالی و طبیعی است؛ در این میان عامل سرمایه اجتماعی در رابطه مستقیم با عوامل انسانی است و به جهت اشاعه در کل فضای سازمان مورد توجه تحقیقات وسیعی قرار گرفته است. از دیدگاه مدیریت دانش، یافتن عوامل تأثیرگذار در رشد و یا افول سرمایه اجتماعی و شناخت رابطه آن با فرآیندهای مدیریت دانش و عملکرد سازمانها بهعنوان یک مسئله مهم ذهن مدیران و رهبران سازمانهایی که به دنبال استفاده از مدیریت دانش برای کسب مزیت رقابتی در سازمان خود میباشند را با خود جلب نموده است. از سوی دیگر اثر رشد سرمایههای اجتماعی در سازمانهای مختلف با توجه به نوع فعالیت بنگاهها متفاوت میباشد و در نتیجه بنگاههای با نوع فعالیت مشابه احتمالاً اثرات مشابهتری از این جنبه میتوانند داشته باشند. در این مقاله عوامل مؤثر در تقویت سرمایه اجتماعی و رابطهاین معیارها با یکدیگر و همچنین تأثیر این معیارها بر روی چرخه مدیریت دانش سازمانی برای دو بانک پیشروی کشور با توجه به نوع فعالیت مشابه آنها در صنعت بانکداری در حوزه مدیریت دانش با رویکرد الگوگزینی رقابتی بهمنظور در دسترس قراردادن نتایج برای مدیران هر دو بانک بدون ذکر نام آنها برای طرفین مورد بررسی قرار گرفته است. مدل دنپ برای سنجش میزان تأثیر معیارها و زیر معیارهای سرمایه اجتماعی و رتبهبندی بر حسب درجه اهمیت آنها به کار گرفته شده است. در نهایت با استفاده از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS میزان تأثیر عوامل سرمایه اجتماعی بر چرخه مدیریت دانش بررسی شده است. نتایج تحقیق پتانسیلهای بهبود را برای هر دو بانک نشان میدهد، به گونهایی که میتوان با تبیین سیاستهایی جهت تقویت سرمایه اجتماعی در بانکی که بعد خاصی از سرمایه اجتماعی و تأثیر آن بر مدیریت دانش نسبت به دیگری در آن ضعیفتر میباشد موجبات تقویت چرخه مدیریت دانش برای هر دو بانک را فراهم نمود.
Each organization's function is influenced by intangible and intangible factors of both internal and external, some of which are social capital that is directly related to human factors. Social capital can be considered as a widespread research effort in order to spread the entire space of the organization. Finding effective factors in the growth or decline of social capital and recognizing its relationship with knowledge management processes and the performance of organizations as an important issue for the minds of managers and leaders of organizations that seek to use knowledge management to gain competitive advantage in their organization are very important. In this paper, the factors affecting the strengthening of social capital and the relationship between these criteria with each other, as well as the impact of these criteria on the organizational knowledge management cycle for the two banks, have been investigated by a competitive modeling approach. The DENP model has been used to measure the impact of social capital criteria and sub criteria and ranking on their importance. Finally, using the Structural Equation Method, using the SmartPLS software, the effect of social capital factors on the knowledge management cycle is investigated. The results of the research show that by explaining policies to strengthen these indicators in these two organizations, it facilitated the creation, organization, sharing and utilization of organizational knowledge and influenced the knowledge and strategic goals of banks. In this paper, the factors affecting the strengthening of social capital and the relationship between these criteria with each other, as well as the impact of these criteria on the organizational knowledge management cycle for the two banks, have been investigated by a competitive modeling approach. The Denp model has been used to measure the impact of social capital criteria and sub criteria and ranking on their importance. Finally, using the Structural Equation Method, using the SmartPLS software, the effect of social capital factors on the knowledge management cycle is investigated. The results of the research show that by explaining policies to strengthen these indicators in these two organizations, it facilitated the creation, organization, sharing and utilization of organizational knowledge and influenced the knowledge and strategic goals of banks.
خلاصه ماشینی:
سرمايه اجتماعي به تائيد بسياري از محققين کـه در ايـن تحقيـق از آنهـا يـاد خواهـد شـد؛ به عنوان يکي از تأثيرگذارترين منابعي است که چه در سطح کلان کشور چه در سطح بنگاه هـاي اقتصادي شناخته شده است و متأسفانه به دليل غير ملموس بودن و در نتيجه آسان نبودن سنجش آن در سطح جامعه و سازمان ها در کشور ايران مورد غفلت قرار گرفته است به بيان ديگر ميتوان اذعان داشت که ضعف سرمايه اجتماعي در سازمان ها در کل باعث کاهش روند پيشرفت جريـان دانشي، افزايش هزينه هاي مديريتي و در نتيجه کاهش کارايي و عملکرد سيستم خواهد شـد کـه اين خود اهميت موضوع تحقيق را نشان ميدهد.
1Daud 2 Chuang 3 Elberdin 4 Sachdeva 5 Kokh 6 Machmud 7 Ngah 147 همان گونه که از پژوهش هاي انجام شده قابل ملاحظه است هيچ يک از آنها به صورت مستقيم به دنبال شناسايي نقاط قابل بهبود در حوزه تأثير سرمايه اجتماعي بـر مـديريت دانـش نبوده انـد.
(2013), Social Capital and Knowledge Sharing as Determinants of Academic Performance, Journal of Behavioral & Applied Management, Vol. 15 Issue 1, p25-41.
K. (2005), SOCIAL CAPITAL, NETWORKS, AND KNOWLEDGE TRANSFER Academy of Management Review, Vol. 30 Issue 1, p146- 165.