چکیده:
شهر شاد یکی از موضوعاتی است که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از متخصصان شهری قرار گرفته است. و باید گفت که موضوع شادی در فضای شهری در حال تبدیل شدن به یکی از توقعات فضاهای شهری است. از دیدگاه مونتگومری ، شادی یک کانسپت و مفهوم نامشخص نیست بلکه معادله ای تعریف شده و قابل اندازه گیری است و مستقیما تحت تاثیر محیط ساخته شده پیرامون انسان است. موضوع شهر شاد در کشور ما هنوز به اندازه اهمیت آن جا نیفتاده است به طوری که بر اساس پژوهش های انجام شده در طول سالهای 2007_ 1997 سطح شادی در ایران در بین 97 کشور در رتبه پنجاه و ششم است . امروزه شهر همدان با توجه به مشکلات اقتصادی و نرخ نسبتا بالای بیکاری و مشکلات دیگر نیاز بیش از پیشی به ایجاد شادی و بالاتر بردن روحیه ی جمعی دارد و اگر این شهر تصمیمی برای حرکت در جهت رسیدن به اهداف شهر شاد نگیرد با یک فاجعه ی اجتماعی تحت عنوان شهر افسرده همدان مواجه میشود. در این راستا پژوهش حاضر با بررسی عوامل تاثیرگذار عواطف در حس شادی سعی بر آن دارد تا گام مثبتی در جهت رسیدن به اهداف شهر شاد بردارد. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و از نوع کمی و مبتنی بر تحقیقات پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل استفاده کنند گان از دو فضای محور پاستور و پیاده راه بوعلی سینا شهر همدان میباشند که با استفاده از فرمول جامعه نا معلوم در محور پاستور برابر با 300 و در پیاده راه بوعلی سینا برابر با 385 نفر انتخاب شده اند برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Amos به طراحی مدل معادله ساختاری Structural equation modeling (SEM) پرداخته شده است و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که میزان عواطف مثبت در پیاده راه بوعلی سینا نسبت به محور پاستور بسیار بالاتر بوده و این موضوع بی ارتباط با نوع طراحی فضای هر دو محور نمی باشد. که در این پژوهش پیشنهاداتی ارائه شده است.
The happy city is one of the topics that has been considered by many urban experts in recent decades. The issue of happiness in urban space is becoming one of the urban spaceschr('39') expectations. From Montgomerychr('39')s perspective, happiness is not a vague concept but a defined and measurable equation directly influenced by the manchr('39')s environment. The issue of a happy city in our country is still not as important as it is, so that according to research conducted during the years 2007-1997, the level of happiness in Iran is ranked 56th among 97 countries. Today, due to economic problems and the relatively high unemployment rate and other issues, Hamedanchr('39')s city needs to create happiness and raise the collective spirit more than before. If this city does not decide to move towards achieving the citychr('39')s goals, it will face a social catastrophe. We faced with the title of the depressed city of Hamedan. In this regard, by examining the influential factors of emotions in the sense of happiness, the present study tries to take a positive step towards achieving the goals of a happy city. The present study is a descriptive-analytical method of quantitative type and based on survey research. The studychr('39')s statistical population includes users of the two spaces of Pasteur axis and Bu Ali Sina sidewalk in Hamedan, which were selected using the unknown community formula in the Pasteur axis equal to 300 and Bu Ali Sina sidewalk equal to 385 people for analysis. The collected data were designed and analyzed using Amos software to develop a structural equation model (SEM). This study shows that the amount of positive emotions in Bu Ali Sina sidewalk is much higher than the Pasteur axis, and this issue is not unrelated to the type of space design of both axes. In this research, some suggestions are presented.
خلاصه ماشینی:
نتايج اين پژوهش نشان ميدهد که ميزان عواطف مثبت در پياده راه بوعلي سينا نسبت به محور پاستور بسيار بالاتر بوده و اين موضوع بي ارتباط با نوع طراحي فضاي هر دو محور نمي باشد.
چراکه اين مؤلفه در بررسي هاي پياده راه بوعلي سينا هم يکي از پايين ترين مؤلفه ها به لحاظ تاثيرگذاري بر عواطف مثبت بود و اين موضوع نشان ميدهد که شهروندان و استفاده کنند گان از فضا در هر دو محور احساس لذت نسبت به فضاي مورد نظر ندارند و اين مهم ميتواند تاثيرات منفي بالايي بر حس شادي در شهروندان داشته باشد.
همچنين نکته با اهميت ديگر اين است که ميزان اضطراب و استرس کـه يکـي ديگر از مؤلفه هاي با اهميت در عواطف منفي ميباشد نيز ميزان بسيار بالايي را نشان ميدهد که اين مهم نيز در مقايسه با پياده راه بوعلي سينا بسيار بالاتر و در شرايط نامناسبي در محور پاستور قرار دارد.
طبق نتايج بدست آمده از مقايسه ايـن دو محـور مشـخص گرديد که دليل بالاتر بودن عواطف مثبت در پياده راه بوعلي سينا نسبت به خيابان پاستور تفاوت در ميزان متغير هاي وابسته به عواطـف مثبـت در اين دو محور است .
Self-Reported Anger Episodes in Russia and America: Journal of Social Behavior and Personality, 1997, Vol, 12, No, 2.
―Relationship between Environmental Qualities and Continuation of Urban Life in Public Realm ―, Baq e Nazar Journal, 9th time, No. 21, summer 2012, [In Persian].