خلاصه ماشینی:
"تفاوت فاحش میان این دو بودجه بسیار پرمعنی است،مضافا آنکه ارقام فقط ارزش نشانهای دارند و تفسیر آنها همیشه آسان نیست،با این همه به نظر میرسد که از سال 1975 به این طرف چیزی حدود 50 میلیار فرانک جامعهء اقتصادی آفریقا به امر کشاورزی اختصاص یافته که بیشترین آن یعنی سه چهارم آن از سوی دولت بوده است.
پنجاه هکتار زمین برای این کار در نظر گرفته شد که نیمی از آن در سال 1981 زیر کشت رفت،اما همان مسائلی که در نتوم مطرح شده بود در اینجا نیز رخداد:حملهء بیماری سرکوسپوریوز و هزینههای ضروری آبیاری،و همان سؤال گذشته:آیا مفیدتر نبود به عوض این پروژههای پرخرج که به فرض موفقیت موجب تحدید امکانات فروش محصولات روستاها میشود با تسهیل کار جمعآوری محصول،به یاری دهقانان -که با هزینهای سیار کم تولید میکنند-میشتافتند؟ در مقابل،یکی از وجوه پروژهء اوکولوویل میتواند اثرات مثبتی داشته باشد.
آیا بهتر نیست از این طرح جاهطلبانه دست بردارند و تمام هم خود را مصروف آمایش حملومقل،این شرط لازم برای تجدید حیات یک تولید راکد،کنند؟ حملونقل،کلید توسعهء زراعی در حالیکه به مدد درآمدهای نفتی و زدوبند مقامات دولتی،دفاتر مطالعات،ادارات توسعه و کشاورزی تجاری،شاهد ظهور تعداد زیادی عملیات«توسعه»زراعی،واحدهای کشت و صنعت،بلوکها و عملیات منطقهای جامع هستیم،تولیدکنندگان و بازرگانان که زیربنای توسعه کشاورزی هستند با زبانی ساده و بالصراحه اعلام میدارند:«کار حملو نقل را برای ما آسان کنید ما بقیه کارها را برعهده میگیریم».
فقط باید از آنها در کمال دقت استفاده کند:میلیاردها فرانکی را که به حلقوم اقتصاد کشت و صنعت میریزند اگر در ایجاد زیربنای لازم برای دستیابی دهقان به بازار فروش تولیدات زراعی سرمایهگذاری کنند مطمئنا به امر پیشرفت و توسعه کمک بیشتری کردهاند."