چکیده:
هدف: در دهه اخیر، برخی از پژوهشگران و انجمنهای حرفهای حسابداری، بهمنظور رفع کاستیها و ضعفهای گزارشگری مالی فعلی، به استفاده از مفهوم الگوی کسبوکار در پژوهشهای خود علاقهمند شدهاند. با عنایت به نقش و اهمیت گزارشگری مالی، بهعنوان یکی از منابع مهم اطلاعاتی در دسترس بازارهای سرمایه و بهتبع آن، تلاش پژوهشگران برای افزایش کیفیت گزارشگری مالی، بهعنوان ابزاری برای ادای مسئوولیت پاسخگویی اجتماعی و محیط کسبوکار، پژوهش حاضر نیز، بهدنبال ارائه مدلی از گزارشگری مالی مبتنی بر مفهوم الگوی کسبوکار است تا هم ضعفهای گزارشگری مالی فعلی را رفع کند و هم کیفیت آن را افزایش دهد.
روش: پژوهش حاضر، بهلحاظ ماهیت دادهها و روشهای تحلیل، از نوع ترکیبی ـ راهبرد اکتشافی متوالی است. با بهرهگیری از این راهبرد، سه گام کلی اجرا شده است. گام نخست: استخراج ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر گزارشگری مالی مبتنی بر مفهوم الگوی کسبوکار (روش کیفی) با استفاده از روش تحلیل تِم؛ گام دوم: تعیین شاخصهای مدل گزارشگری و غربالگری آنها با استفاده از تکنیک دلفی فازی (روش کمّی)؛ گام سوم: معرفی شاخصهای مورد اجماع خبرگان و ارائه مدل پیشنهادی نهایی.
یافتهها: پس از مرور نتایج بهدستآمده در مراحل کیفی و کمّی پژوهش، مدل نهایی بهدست آمد که شامل 6 بُعد، 24 مؤلفه و 50 شاخص است. مدل بهدستآمده میتواند بهعنوان مدل بومی و بدیع برای گزارشگری مالی بهکار برده شود.
نتیجهگیری: با گسترش روزافزون نیازهای اطلاعاتی در خصوص عملیات واحدهای تجاری، به نظر میرسد که گزارشگری مالی به شکل سنتی، پاسخگوی تمام نیازهای استفادهکنندگان نیست. بر این اساس، مدل پیشنهادی گزارشگری مالی مبتنی بر مفهوم الگوی کسبوکار در این پژوهش، نه تنها نیازهای ذینفعان واحد تجاری را تأمین میکند، بلکه در بهبود محتوای اطلاعاتی صورتهای مالی نیز، نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.
Objective: During the last decade, some researchers and accounting professional associations have expressed their interest in applying the concept of business model in their research in order to eliminate the shortcomings and weaknesses of the existing financial reporting. Considering the role and importance of financial reporting as one of the important sources of the available information in capital markets and consequently the researchers’ efforts to increase the quality of financial reporting as a tool for social responsibility and business environment, the present study seeks to provide a model of financial reporting based on the concept of business model with the aim of practically eliminating the weaknesses of the existing financial reporting and increasing the quality of financial reporting. Methodology: The present study is a synthesis study in terms of the nature of data and methods of analysis based on consecutive exploratory strategy. Using this strategy, three general steps have been taken: 1) extraction of the dimensions and components affecting financial reporting based on the concept of business model (qualitative method) using thematic analysis method; 2) determining the indicators of the reporting model and their screening using fuzzy Delphi technique (quantitative method); and 3) introducing the common indicators among the experts and proposing the ultimate model. Findings: After reviewing the results of the qualitative and quantitative stages of the research, the ultimate model was proposed which includes six dimensions of transparency and validity, social accountability, key stimuli, stakeholder management, justice and fairness in the distribution of reports, as well as the presentation and disclosure of information which entails 24 components and 50 indicators that can be used as a native and innovative model for financial reporting. Conclusion: With the increasing need for information about the operations of business units, it seems that traditional financial reporting can not meet all the demands of the users. The results of the fuzzy Delphi technique in this study also showed that none of the 62 indicators were observed in the financial reporting and are not currently disclosed. In other words, the existing financial reporting has not met the needs of stakeholders in disclosure of the business model indicators including social responsibility and accountability of the corporates. Accordingly, the proposed financial reporting model based on the concept of business model in this study, not only meets the needs of the stakeholders of the business unit, but can also play an important role in improving the content of the financial reportings.
خلاصه ماشینی:
International Integrated Reporting Council (IIRC) حسابداري ، بسياري از پژوهشگران دهه اخير، در پژوهش هاي حسابداري و مديريت خود از واژه الگوي کسب وکار (BM)١ استفاده کرده اند، بنابراين مي توان گفت که اين مفهوم فقط در حوزه اقتصاد يا مديريت کسب وکار استفاده نمي شود، بلکـه براي ساير نظام بخشي ها از جمله حسابداري نيز کاربرد دارد (تيس ٢، ٢٠١٠).
شوراي گزارشگري مالي بريتانيا، در بررسي هاي خود به اين نتيجه رسيد که همة سرمايه گذاران روي اين مسئله اتفاق نظر دارند که اطلاعات مربوط به الگوي کسب وکار واحد تجاري ، به منظور درک ، تحليل ، ارزيابي عملکرد، موقعيت و چشم انداز شرکت ، مهم و اساسي تلقي مي شود و معتقدند که اين اطلاعات هم در مرحله سرمايه گذاري اوليه ١٧ و هم در نظارت هاي مستمر بعدي 18 آنان و مسئوليت هاي مباشرتي ١٩ مفيد خواهد بود (شوراي گزارشگري مالي بريتانيا، ٢٠١٦).
Leisenring, Linsmeier, Schipper, and Trott 17.
Wirtz, Pistoia, Ullrich, & Gottel 5.
پرسش هاي پژوهش پرسش اساسي اين پژوهش عبارت است از: مدل مناسب براي گزارشگري مالي مبتني بر مفهوم الگوي کسب وکار چيست ؟ بدين منظور بايد ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هاي گزارشگري تعيين شوند.
Manakandan, Rosnah, Mohd Ridhuan & Priya 5.
Journal of Business Management Research, 7(14), 179-149.
Business Models in Accounting: The Theory of the Firm and Financial Reporting.
The Usefulness of the Business Model Disclosure for Investors’ Judgments in Financial Entities, Spanish Accounting Review, 20(1), 1-12.
Business models, financial reporting and corporate governance, Journal of Management & Governance, 20, 209–211.