چکیده:
خصوصیات خدمات هواشناسی از طرفی و دامنه کاربرد وسیع آن از طرف دیگر،ارزیابی فواید اقتصادی و اجتماعی را بسیار مشکل میسازد.بهطور کلی محصولات هواشناسی به دو گروه تقسیم میشود،یک گروه اطلاعات جوی و اقلیمی پایه است که مجموعهای از پارامترهای جوی از قبیل درجه حرارت،رطوبت،فشار،میزان تابش خورشید،سمت و سرعت باد،میزان ابر و برف،میزان تبخیر و میزان بارندگی را شامل میشود و گروه دیگر انواع پیشبینیهای جوی کوتاهمدت،میان مدت،بلند مدت و اطلاعات پردازش یافته است.بخشی از محصولات هواشناس با توجه به ماهیت خدمات،از نظر اقتصادی در گروه کالاهای عمومی قرار دارد و بههمین دلیل ارزیابی کمی فواید اقتصادی و اجتماعی آن بسیار مشکل بوده و بخشی دیگر از اطلاعات هواشناسی برای مصرفکنندگان خاص تهیه میشود که با استفاده از مکانیسم بازار میتوان قیمت آن را تعیین نمود.ماتریس فایده-هزینه بیشترین کاربرد را در ارزیابی فواید خدمات هواشناسی دارد.با توجه به کاربرد وسیع اطلاعات اقلیمی در تولیدات مختلف و رویکرد مجدد به سیاستهای خصوصیسازی در اقتصاد جهانی از دهه 1990 به بعد،تجارتی شدن خدمات هواشناسی و پرداخت بهای خدمات توسط مصرفکنندگان و همچنین روشهای تعیین قیمت،بهطور جدی در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است.با توجه به جنبه بینالمللی بودن سرویسهای هواشناسی و به ویژه ماهیت و خصوصیات این خدمات،که برخی جنبه خدمات عمومی و برخی دیگر جنبه خدمات خصوصی دارد،مطالعه و ارائه روشهای ارزیابی و تعیین قیمت،برای هماهنگی با اقتصاد جهانی الزامی مینماید.
خلاصه ماشینی:
"کمی فواید اقتصادی و اجتماعی آن بسیار مشکل بوده و بخشی دیگر از اطلاعات هواشناسی برای مصرفکنندگان
ارزیابی فواید اقتصادی و اجتماعی خدمات هواشناسی و قیمتگذاری ارائه خدمات بسیار پیچیده است و
دلایلی است که عرضه خدمات اطلاعات هواشناسی را توسط بخش عمومی الزامی میسازد(کورساند ساندلر 1987).
های انجام شده حاکی از آن است که استفاده کامل از اطلاعات هواشناسی 2 تا 4 درصد بر درآمد ملی تاثیر میگذارد
با استفاده از اطلاعات هواشناسی در پروازهای تجاری بلند مدت در انگلستان نسبت فایده به هزینه حدود 8
روش دیگر برای ارزیابی اطلاعات هواشناسی طریقه خصوصی نمودن آن است.
در گروه مذکور اطلاعات هواشناسی بهطور رایگان عرضه شده و دولت از مصرفکنندگان خدمات وجهی
همچنین برای سایر فعالیتهای مشاورهای خدمات هواشناسی شامل تهیه هر نوع پیشبینی جوی و اطلاعات مربوطه
از آنجائی که در تعیین قیمت خدمات هواشناسی هوانوردی از روش تمام هزینه استفاده میشود.
میباشد یعنی سطح تولید در نقطهای تعیین میشود که هزینه متوسط برابر با درآمد متوسط است.
اما قیمت هزینه نهائی،قیمت اپیتمیم اجتماعی برای رفاه جامعه است چون که دنر این نقطه ارزش آخرین واحد
مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف نشان میدهد که خدمات هواشناسی در بخشهای مختلف اقتصادی کاربرد
وسیعی داشته و نسبت فایده به هزینه در تهیه و ارائه محصولات هواشناسی بسیار قابل ملاحظه است بهطوری که این
باید به این نکته توجه شود که تهیه و ارائه خدمات هواشناسی یک فعالیت لوکس نبوده،بلکه برای افزایش
ارزیابی کمی فواید اقتصادی حاصل از خدمات هواشناسی ارزش این گنجینه طلای سبز نامرئی را آشکار نماید."