چکیده:
اهداف: یکی از مولفههایی که اخیراً در حیطه روانشناسی دین مطرح شده است، هوش معنوی است. تجارب معنوی نیز تجاربی اصیل و درونی هستند که در ذات هر انسانی نهفته است. همچنین منظور از جهتگیری مذهبی، نگرش فرد به مذهب است. بنابراین هدف از پژوهش، مقایسه هوش معنوی، تجارب معنوی، جهتگیری مذهبی و همبستگی آنها باهم بین دانشجویان مهندسی و دانشجویان پررفتوآمد به مسجد دانشگاه شیراز بود.
ابزار و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی، علی- مقایسهای و همبستگی بین ۶۰ نفر از گروه دانشجویان مهندسی و ۶۰ نفر از گروه دانشجویان پررفتوآمد به مسجد دانشگاه شیراز که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند، اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش معنوی، تجارب معنوی و جهتگیری مذهبی آلپورت استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS ۱۶، از طریق آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
یافتهها: دانشجویان پررفتوآمد به مسجد بهطور معنیداری، میانگین نمرات بالاتری در هوش معنوی، تجارب معنوی و جهتگیری مذهبی نسبت به دانشجویان مهندسی داشتند (۰/۰۵p). بین هوش معنوی و جهتگیری مذهبی دوگروه، هوش معنوی و تجارب معنوی در دانشجویان پررفتوآمد به مسجد و همچنین تجارب معنوی و جهتگیری مذهبی دانشجویان مهندسی همبستگی مثبت معنیداری وجود داشت (۰/۰۵p).
نتیجهگیری: دانشجویان پررفتوآمد به مسجد دانشگاه شیراز، هوش معنوی، تجارب معنوی و جهتگیری مذهبی بالایی نسبت به دانشجویان مهندسی دارند. بین هوش معنوی و جهتگیری مذهبی دو گروه، هوش معنوی و تجارب معنوی دانشجویان پررفتوآمد به مسجد و همچنین تجارب معنوی و جهتگیری مذهبی دانشجویان مهندسی همبستگی وجود دارد.
Aims: One of the components recently introduced in the psychology of religion is spiritual intelligence. Spiritual experiences are pure and innate experiences that are inherent in human being. Also, religious orientation means onechr('39')s attitude toward religion. Thus, the aim of the present study was to compare the spiritual intelligence, spiritual experiences, religious orientation, and their correlation among engineering students and students who come and go to Shiraz University mosque.
Instruments & Methods: This descriptive, causal-comparative, and correlational study was conducted among 60 engineering students and 60 students who come and go to mosque in Shiraz University; the participants were selected based on available sampling method. Spiritual intelligence and spiritual experiences questionnaires as well as and Allport religious orientation scale were used for data collection. The data were analyzed by SPSS 16, using one way anova and Pearson correlation tests.
Findings: Compared to the engineering students, students who come and go to mosque significantly had higher mean scores in spiritual intelligence, spiritual experiences, and religious orientation (p
Conclusion: Students who come and go to mosque in Shiraz University have higher spiritual intelligence, spiritual experiences, and religious orientation compared to the engineering students. There is a correlation between spiritual intelligence and religious orientation of the two groups, spiritual intelligence and spiritual experiences of students who come and go to mosque, as well as spiritual experiences and religious orientation of the engineering students.