چکیده:
مقدمه: از مسایل نوپدید دانش پزشکی مساله پیوند اعضا است. یکی از اقسام مهم پیوند عضو، پیوند از انسان زنده به دیگری است. هدف این مطالعه بررسی مصلحت و مشروعیت جواز معامله اعضای بدن و پیوند عضو از دیدگاه قرآن و احادیث بود.
نتیجهگیری: بیگمان هیچ فقیهی پیوند عضو در صورتی که دهنده عضو را در معرض هلاکت قرار دهد جایز نمیشمارد، هرچند دهنده عضو راضی بوده و برای حفظ حیات شخص گیرنده عضو نیز ضروری باشد. در غیر این مورد، بسیاری از فقها یا براساس دلایل لفظی و حکم اولی یا از باب قاعده تزاحم و از باب حکم ثانوی پیوند را جایز شمردهاند. در فرض جواز، در اینکه میتوان برای انتقال عضو از قالب بیع استفاده کرد فقها اختلاف نظر دارند، ولی با توجه به فتاوی معتبری که بیع میته را جایز میشمارد، میتوان از منظر حقوقی نیز حکم به درستی بیع اعضا و تملیک آن به غیر داد، زیرا عرف برای عضو مقطوع مالیت قائل است و به لحاظ شرعی و عرفی نیز در اعتبار مالکیت انسان نسبت به اعضای خود اشکال غیرقابل رفعی وجود ندارد. بر فرض که در مالیت عضو یا مالکیت انسان نسبت به عضو مقطوع تردید شود، انتقال حق اولویت یا حق اختصاص که در قالب صلح یا ماده ۱۰ ق.م صورت میگیرد، میتواند کارگشا باشد. اباحه مجانی یا معوض نیز قالب دیگری است که فارغ از مساله انتقال مالکیت یا حق اختصاص، انتفاع از عضو متعلق به دیگری و احیاناً دریافت مبلغی در قبال آن را موجه و مباح میسازد.
Introduction: One of the emerging issues in medical science is organ transplantation. One of the important types of organ transplantation is transplantation from the living person to another. The aim of this study was to investigate the expediency and legitimacy of the organ’s dealing and transplantation from the perspective of the Qurchr('39')an and hadith.
Conclusion: Certainly, no jurist permits organ transplantation if it exposes the donor to destruction however, the donor is satisfied and organ transplantation is also essential for preserve the life of the receptor. Many jurists have permitted the transplantation either based on verbal reasons and the first sentence or the rule of contention and the second sentence. Assuming the license issuance, jurists disagree which the contract of sale can be used for organ transplantation, but according to a valid fatwa that permits the sale of the dead, it is also possible to issue the accuracy of the organs sale contract and transfer of organs to another. Because custom refers to the ownership right for the amputated member and there is no irreparable problem in the credit of ownership right of human body organs. Assuming that there is any doubt in ownership of the member or the ownership of the person towards the amputated member, transfer of priority or allocation rights in the form of peace or article 10 of the civil code can be effective. Free or exchange permission is another template, which regardless of the issue of ownership transfer or the allocation right, receiving a member from another person and paing for it makes it justified.