چکیده:
مقدمه: از منظر روانشناسی دینی، سلامت روانی فرد و جامعه با رفتارهای غیراخلاقی مانند دروغ، غیبت، خوردن مال حرام، نگاه به نامحرم، روابط آزاد دختر و پسر دچار مشکل میشود. تربیت، از اساسیترین ضروریات زندگی بوده و در همه شئون زندگی انسان، چه جنبههای فردی و چه جنبههای اجتماعی نقش مستقیم دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی روانشناختی آثار گناه و سلب ایمان بر کارکردهای تربیتی و بهداشت روان بود. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی متون دینی و روانشناسی صورت گرفت.
نتیجهگیری: ۱) ایمان داخل در عمل نیست. ۲) روایاتی که ایمان را مرکب از سه جز دانسته از باب تعریف به لوازم و در مقابل افکار مرجئه هستند. ۳) روایات الکافی نیازی به تاویل نداشته، بلکه همسان با برخی آیات قرآن بوده، به این معنی که شرک و انباشتهشدن گناهان موجب سلب ایمان میشود.
Introduction: From the religious psychology point of view, the mental health of the individual and society is affected by immoral behaviors such as lying, absenteeism, eating of forbidden property, unlawful looking, free relationships between girls and boys. Education is one of the most basic necessities of life and plays a direct role in all aspects of human life, both individual and social. The purpose of this study was to investigate the psychological effects of guilt and denial of faith on educational functions and mental health. This research was performed using descriptive-analytical method by investigation of religious and psychological texts.
Conclusion: 1) Faith is not in practice. 2) Narratives that believe faith is composed of three components are related to the narrative and to the opinion of the client; 3) Al-Kafichr('39')s narrations do not require interpretation, but are identical with some verses of the Quran, meaning that sharing and accumulating sins leads to denial.