چکیده:
فرهنگ به عنوان عامل بنیادین در شکلگیری کسب و کارها و همچنین تاثیر آن بر تسهیل فرایندهای تولید از اهمیت قابل توجهی در مطالعات علمی برخوردار بوده است. در این تحقیق تلاش شد تاثیر مولفههای فرهنگی کسب وکار بر عملکرد واحدهای صنعتی استان اردبیل مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی کارآفرینان فعال در بخش صنعتی استان اردبیل بودهاند. حداقل حجم نمونه برای تکمیل پرسشنامههای این پژوهش 184 نفر از کارآفرینان در نظر گرفتهشده و به روش تصادفی انتخاب گردید و پرسشنامه در میان آنان توزیع گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از مدل تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و SMART PLS با روش آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان داد که مولفههای فرهنگی کسب وکار تاثیر مثبتی بر عملکرد تولیدی- تجاری واحدهای صنعتی دارد. همچنین یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مولفههای فاصله از قدرت پایین، فردگرایی، اجتناب از عدم اطمینان پایین، جهتگیری بلندمت و مردگرایی تاثیر مثبتی بر عملکرد تولیدی- تجاری واحدهای صنعتی دارد.
Culture as a fundamental factor in the formation of businesses and also its impact on facilitating production processes has been of considerable importance in scientific studies. In this study, an attempt was made to investigate the effect of the components of the cultural business environment on the performance of industrial units in Ardabil province. The present study terms of method is survey study. The statistical population of this study was all entrepreneurs active in the industrial sector of Ardabil province. The minimum sample size for completing the questionnaires of this research was 184 entrepreneurs and was randomly selected and the questionnaire was distributed among them. The validity of the research instrument was calculated using the confirmatory factor analysis model and its reliability was calculated using Cronbach's alpha. Data analysis was performed using SPSS and SMART PLS software using descriptive statistics and structural equation modeling. Findings showed that the cultural components of business has a significant and positive effect on the productive-commercial performance of industrial units. The findings also showed that the components of low power distance, individualism, low uncertainty avoidance, long-term orientation and masculinity have a significant effect on the productive-commercial performance of industrial units.
خلاصه ماشینی:
تحليل جامعه شناختي تاثير مولفه هاي فرهنگي کسب وکار بر عملکرد توليدي-تجاري واحدهاي صنعتي (استان اردبيل ) ١ علي نظري شيخ احمد ٢* سروش فتحي ٣ مصطفي ازکيا چکيده فرهنگ به عنوان عامل بنيادين در شکل گيري کسب و کارها و همچنين تاثير آن بر تسهيل فرايندهاي توليد از اهميت قابل توجهي در مطالعات علمي برخوردار است .
همچنين ، يافته هاي تحقيق حاکي از آن است که مولفه هاي فاصله از قدرت پايين ، فردگرايي ، اجتناب از عدم اطمينان پايين ، جهت گيري بلندمت و مردگرايي تاثير مثبتي بر عملکرد توليدي - تجاري واحدهاي صنعتي دارتد.
مبتني بر اين ضرورت در تحقيق حاضر تاثير مولفه هاي فرهنگي کسب وکار بر عملکرد توليدي - تجاري واحدهاي صنعتي استان اردبيل مورد بررسي قرار گرفته است .
١١٨ ١٤٠٠ (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل شماره ٢: مدل ساختاري بررسي فرضيه هاي پژوهش در حالت معناداري فرضيه اول : مولفه هاي فرهنگي کسب وکار تاثير مثبتي بر عملکرد توليدي - تجاري واحدهاي صنعتي دارد.
با توجه به شکل (٢) مقدار آماره t بدست آمده ١٤/٦٦١ است به گونه اي که اين مقدار بزرگتر از ١/٩٦ مي باشد و فرضيه پژوهش مورد تاييد قرار مي گيرد و مي توان چنين استنباط نمود مولفه هاي فرهنگي کسب وکار تاثير معني داري بر عملکرد توليدي - تجاري واحدهاي صنعتي دارد.
International Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478), 9(4), 385-391.
The globalization of operations in Eastern and Western countries: relationship between national and organizational culture and its impact on manufacturing performance.