چکیده:
گردشگری در اواسط قرن بیستم، دچار تحولات بسیاری شد و از گذاری از گردشگری انبوه به گردشگری پسافوردی شکل گرفت که مبتنی بر الگوهای فضایی سهگانه و گونههای مختلف گردشگری بوده است. گردشگری جنگ یکی از این گونههای گردشگری برآمده از گردشگری پسافوردی است. اینگونه از گردشگری که زیرشاخه گردشگری تلخ بوده به نسبت گسترش دامنه تقاضای گردشگران، در جهت توسعه مناطق جنگزده و همچنین دیگر آثار فرهنگی موردتوجه قرار گرفته است. ازاینرو در این مقاله در چارچوب یک روش راهبردی مبتنی بر سطحبندی مناطق دارای قابلیت و تجزیهوتحلیل SWOTو اولویتبندی راهبردها با مدل QSPMبه ارزیابی راهبردی گردشگری جنگ در ایران پرداخته است. نتایج بهدستآمده در سطحبندی مناطق دارای قابلیت در چهار سطح انجام گرفته که چهار استان کرمانشاه، خوزستان، کردستان و ایلام در سطح یک قرار گرفتند. ازنظر تجزیهوتحلیل SWOTراهبرد اقدام ST (تنوع و رقابتی) حاصل گردید و اولویتبندی مدل QSPMراهبرد راهبردی تنوع و توسعه امکانات و تسهیلات خدمات گردشگری با امتیاز نهایی 64/11 بهعنوان راهبرد اصلی توسعه گردشگری جنگ تدوین شد. راهبرد حمایت از تشکیل شرکتها تعاونی گردشگری جنگ 32/9، بخشودگی مالیاتی و درنظرگرفتن تسهیلات درزمینه توسعه گردشگری جنگ در مناطق دارای قابلیت سطح یک با 94/8 و راهبرد هماهنگی و تعامل بیشتر سازمانهای متولی گردشگری جنگ با آژانسها و تورگردانها با 74/8 در اولویتهای بعدی راهبردی توسعه گردشگری جنگ قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
گردشگری جنگ آن گونه که در جهان شکل گرفته و مقاصدی که درزمینه جذب ایـن گونـه از گردشگری فعال هستند چیزی فراتر از تنوع و سرگرمی را در انگیزش سـفر گردشـگری در دل دارد و این خود شناخت این گونه از گردشگری را که زیرشـاخه «گردشـگری تلـخ » اسـت ، بـا توجـه بـه قابلیت های موجود دوچندان ضرورت بخشیده و لازم میدارد تمامی ابعـاد ایـن گونـه از گردشـگری به خصوص بنیان های معرفتی آن به دقت مطالعه و بررسی شود؛ چرا که ایـن پرسـش اصـلی مطـرح است که گردشگری جنگ به عنوان یک گونه از گردشگری تلخ چه مفهومی دارد و چـه انگیـزه هـای را پاسخ ، و چه تجربه ای از گردشگری را شکل میدهد؟ و مهم تـر از آن ویژگـیهـای بـازار هـدف این گونه از گردشگری دربرگیرنده چه مقیاس و سطحی از گردشگران است ؟ پاسخ به این پرسش هـا از آنجا اهمیت مییابد که تجربه هشت سـال دفـاع مقـدس در تـاریخ معاصـر و دیگـر جنـگ هـای مختلف در ادوار تاریخی کشور، میتواند به عنوان جاذبه های گردشگری جنگ در ایران مـدنظر قـرار گیرد.
Winter, Caroline 061 سطح بندی قابلیت های گردشگری جنگ در ایران با توجه به مباحث مطرح شده بسیاری از کشورها سعی بـر آن دارنـد کـه درزمینـه گردشـگری جنگ به خصوص اگر کشور در گذشته درگیر جنگی بوده به فعالیت بپردازند و به منظور معرفی اتفاقات رخ داده در کشورشان و عبرت آموزی از این رویدادها و از طرفی تقویت موقعیت خود در سطح بین الملل و حتی بهره برداریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، بـه گردشـگری جنـگ به عنوان مسیر مهمی در جهت رسیدن به اهداف خود پرداخته انـد.