چکیده:
موضوع روایتشناسی، روششناسی ساختار و شیوة روایت است. روایت متضمّن مفهوم حرکت است. دیالکتیک نیز روشی است که در حوزههای جامعهشناسی و تاریخ به بحث دربارۀ حرکت میپردازد. روایتشناسی و روش فلسفی دیالکتیک متضمّن مفهوم زمان هستند و با رویکردهای پژوهشی به موضوع حرکت میپردازند. پژوهش حاضر میکوشد تمرکـز خـود را بـر نـوع و شیوة حرکت روایت در رمان چشمهایش معطـوف کنـد و با رویکرد اسلوبشناسی گورویچ شیوة روایی رمان را تحلیل کند؛ همچنین چگونگی شیوة حرکت روایی را با انواع اسلوبهای دیالکتیک بنمایاند. در این صورت ارزش هنری در بعد روایتشناسی و هنر روایت بزرگ علوی مشخّص میشود. در روایت چشمهایش، حرکت با روشهای متنوّع دیالکتیکی ایجاد شده است. روش اکمال متقابل جبرانی و روش همفراخوانی در تداوم یا دیرش روایی رمان تأثیرگذار است. ایجاد هیجان و تعلیق روایی نیز در روایت رمان چشمهایش از اسلوب دیالکتیک ابهام، تأثیر میپذیرد. این نوع گاه وارد اسلوب تقارنی و گاه قطبیشدن نیز میشود. در رابطة دیالکتیکی تقابل مناظر، شخصیّتها رفتهرفته بُعد قطبی به خود میگیرند و شخصیّتهای اصلی همدیگر را طرد میکنند.
The topic of narratology is the methodology of structure and narration. The narration involves the concept of movement. Dialectics also discusses the subject as a method in the fields of sociology and history. The narratology and philosophical method of dialectics imply the concept of time and move the subject with the research approach. The present article tries to focus on the type and manner of narrative movement in its Chashmhaiash novel and to analyze the narrative style in this novel with Gurvitch's methodology. It also demonstrates how the narrative moves with a variety of dialectical modes. In this case, the artistic value is determined in the narrative art of Bozorg Alavi. The narration of Chashmhaiash was created by the dialectical method of motion. The method of compensatory reciprocity and the method of interconnection in the continuity or delay of the novel. Creating excitement and narrative suspense also affects the dialectical style with ambiguity in this novel. This type sometimes becomes symmetrical and sometimes polarized. The relationship between characters and situations becomes a form of polarization. In this regard, the dialectical opposition to the scene is gradually taking on a polar dimension, and the main characters reject each other.