چکیده:
استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیتهای رقابتی شبکۀ افق در حوزۀ فیلم مستند است. این تحقیق کیفی با روش مصاحبۀ عمیق انجام شده است. روش نمونهگیری، هدفمند و جامعۀ آماری تحقیق را سه گروه: اساتید دانشگاهی حوزۀ مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکۀ افق تشکیل میدهند. حجم نمونه، براساس قاعدۀ اشباع در تحقیق، 12 نفر بوده است. دستهبندی مفاهیم بهدستآمده درخصوص مزیتهای رقابتی این شبکه، در سه گروه اصلی: اعتبار رسانهای، تمایز ساختاری و ارتباطات سازمانی، از جمله یافتههای این پژوهش است. ارتباط دوسویة تاثیرگذار با موسسات برونسازمانی، سهولت جذب منابع مادی و محتوایی، وجود ساختار، کنداکتور و کارگروه ویژة مستند از جمله مزیت های رقابتی این شبکه است.
Presenting documentary films is a fundamental strategy for attracting an audience in order to explain the Islamic revolution discourse. The goal of this research is to recognize the competitive advantages of the Ofogh TV network in the documentary film realm. The present research is qualitative and has been done by in-depth interview methodology. The sampling mode is purposeful and the statistical population consists of 3 groups: Academics of Media & Documentary Film, Documentarists & Media Managers of Ofogh TV Network. The sample size was 12 people according to the theoretical saturation. Categorization of the obtained data in regard to the competitive advantages of the network can be divided into 3 groups of Media Validity, Structural Differentiation, and Organizational Communication. The mentioned facts are among the outcomes of the research. Effective & interactive connection with institutions outside the IRIB domain, easier fundraising & content providing, existing structure, TV schedule, and special think tank for documentary films are competitive features of this network.
خلاصه ماشینی:
توجه به لزوم کشف مزیت رقابتی در صف بندی های امروز صنعت رسانه ، فرصتی که ژانر مستند در تبیین مبانی انقلاب اسلامی ایجاد کرده ، همچنین در نظر گرفتن تجربیات بالفعل و قدرت بالقوۀ شبکۀ افق ، می تواند به کشف مزیت رقابتی این شبکه در قالب مستند و خدمات بهتر به مخاطبان منجر شود که اثرات بسزایی در حفظ و جذب مخاطب خواهد داشت .
با وجود اهمیتی که ژانر مستند در بیان و اهداف مسئولین رسانۀ ملی دارد و استقبال چشمگیر جوانان هنرمند انقلابی در این عرصه - به عنوان نیروی انسانی متعهد و کارآمد- و مهم تر از همه ، راهبردی بودن این ژانر برای شبکۀ افق ، متأسفانه تا به امروز، ارزش و مزیت رقابتی این شبکه در حوزۀ مستند نسبت به شبکه های دیگر، در قالب یک پژوهش علمی ، طبقه بندی نشده است .
این پژوهش سعی دارد با توجه به ابزار مصاحبۀ عمیق ، از تجربیات کارشناسان و مدیران و شناختی که این افراد از مخاطب شبکۀ افق دارند، مزیت رقابتی این شبکه را نسبت به رقبای داخلی سازمان صدا و سیما در حوزۀ مستند، شناسایی و طبقه بندی کند.
٣- رقبا منظور از رقبا در این پژوهش ، هر یک از شبکه های تلویزیونی سازمان صدا و سیما و شبکههای فارسی زبان مثل بیبیسی و من و تو است که در موضوعات انقلاب اسلامی به تولید و جان گریرسون در نقد فیلم موآنا ساخته رابرت فلاهرتی در سال ١٩٢٦ می گوید: «این فیلم ، واجد ارزش هـای مسـتند اسـت » (پـل وارد، ١٣٩١:٥).