چکیده:
بررسی ادبی متن مقدس بهویژه متن قرآن، یعنی بررسی آن بهمثابۀ یک اثر ادبی فاخر و گرانسگ و تاثیرگذار؛ چون متون مقدس، برخلاف آثار ادبی در سنّتهای یونانی، عبری و...، تافتهای جدابافته از تاروپود حماسه (epic)، غنا (Lyric) و نمایش (dram) است. متن قرآن را میتوان با دو رویکرد بررسی نمود: 1- رویکرد دینی- معرفتی، 2ـ رویکرد ادبی. در رویکرد ادبی، هدف یافتن پیوستگی (Continuitis) است و در رویکرد دینی ـ معرفتی، در پی یافتن ناپیوستگی. در رویکرد ادبی بهصراحت میتوان از وحیانی بودن متن قرآن دفاع کرد، چون قرآن بهصراحت از تقلیدناپذیری متن خود سخن میگوید (بقره: 23، هود: 13، اسراء: 88، طور: 34ـ33). بدیهی است که ویژگی تقلیدناپذیری در حوزه ادبیت متن است، چون مخاطب این آیات، منکران قرآن هستند، نه مومنان به آن.
مقاله حاضر از بخشهای زیر شکل گرفته است: 1ـ مبانی نظری بوطیقای قرآن، 2ـ تبیین برتری رویکرد ادبی در بررسی متن قرآن، 3ـ شعریّت متن قرآن و رخدادهایی در دریافت نومسلمانان؛ به این معنا که متن دینی و معرفتی قرآن از ویژگیهای شعری بهرۀ فراوان برده است.
Literary study of the Holy Scriptures, especially the scripture of the Qur’an, means studying it as a sublime, dignified, and effectual literary work, since contrary to the literary works, the Holy Scriptures in the Greek, Hebrew, and other similar traditions are separately woven out of the warp and woof of epic, lyric, and drama. The text of the Qur’an can be studied by two approaches: 1. Religious-epistemic approach, 2. Literary approach. In literary approach the purpose is to find continuity and in religious-epistemic approach to find incontinuity. In literary approach, the inimitability of the text of the Qur'an's being revelatory can be explicitly defended, because the Qur'an explicitly speaks of its own text's inimitability (Al-Baqara, 23; Hud, 13; Al-Isra, 88; Al-Tur, 33-34). Obviously, the inimitability is a feature of the literariness of the text, since the addressees of these verses are the deniers of the Qur'an rather than the believers in it. The present paper consists of the following sections: 1. Theoretical principles of the Qur'an's Poetics, 2. Elucidation of the superiority of the literary approach in examining the text of the Qur'an, 3. Poeticality of the Qur'an's text and some events in the perceptions of the newly converted Muslims, meaning that the Qur'an's religious and epistemic text have greatly enjoyed the poetical features.
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر از بخش هاي زير شکل گرفته است : ١ـ مباني نظري بوطيقاي قرآن ، ٢ـ تبيين برتري رويکرد ادبي در بررسي متن قرآن ، ٣ـ شعريت متن قرآن و رخدادهايي در دريافت نومسلمانان ؛ به اين معنا که متن ديني و معرفتي قرآن از ويژگيهاي شعري بهرٔە فراوان برده است .
غرابت اين ترکيب ناشي از آن است که مؤمنان تمايلي ندارند متن مقدس به ويژه قرآن را با نظريه هاي ادبي مثل نظريۀ شعر پيوند زنند.
از گزينش واژه گرفته تا تصوير هنري و شوخ طبعي و طنز، کنايه ، استعاره ، تشبيه و مجاز تا فشردگي کلام (terseness)، حذف (ellipsis)، تکرار (Repetition) ٩ و تصوير هنري و بالاخره تنوع سبکي و سبک هنجارگريز، همه اينها نشان از آن دارد که متن مقدس چون قرآن در جريان ارسال پيام ديني از سازوکارهاي ادبي و شعري بهره برده است .
» (ارکون ، ٢٠٠٥: ١٠١) اين گوينده يا فرستندٔە بزرگ و به تعبير قرآن کبير و متعال ، زبان را به شيوه اي به کار ميگيرد که به تغيير عقلانيت مخاطب منجر شود و چنانکه در بخش سوم در رخدادهاي واقعي بيان خواهيم کرد، اين تغيير از کانال ساخت ادبي متن صورت گرفته است .
» (همان ، ١٧) با توجه به اين نکات ميتوان گفت که متن قرآن از حيث زباني، ساختي، ادبي و هنري، همين بحران را براي مخاطبان نخستين خود ايجاد کرده است .